Global HF (Ionospheric Map)


Sunday, October 3, 2010

Terbukti bodohnya membeli FT817

Salam,

Sekarang ada beberapa station 9w yang "berani" melangkah ke QRP telah mencuba untuk membuktikan bahawa ia adalah langkah yang berbaloi dengan cara dan kaedah untuk HF. Bukannya untuk berlawan sapa paling kuat tapi nak mencuba dan nak membuktikan keupayaannya pada barefoot 5watts ke bawah.

Bagi menangkis beberapa fahaman yang telah memberi gambaran yang "seram" tentang FT817 ini, kita telah mencuba pelbagai cara dan kaedah termasuk portable QRP dan mobile QRP. Selain menurunkan pada kadar yang paling rendah 0.5watts dan 0.3watts untuk internal battery.

Jadi sekali lagi ungkapan "tak berapa cerdik depa beli FT817", adakah boleh kita terima oleh akal yang boleh mencapai tahap dewa seorang programmer komputer?

Kisah hari ini tiba2 masa nak balik dari cangkulan, cangkulan? boleh guna ka? salah laa pulak..sop nohh...try la dengan station dari Jepun yang signal dia sudah menjangkau 60db kadang kala tu. Pada kadar QSB. Bermula dengan saya dan kemudian 9w2usf. Mana QRP station lain..sat...depa dok standby nak take off nihh....

Akhirnya FT817 "bodoh" kami ini dapat bekerja dengan JG3MBL....alhamdulillah..semua berjalan dengan lancar dari mobile antenna hingga ke delta loop 2.5 watts. Sebangang bangang FT817 ini dapat juga tercatit dalam log phone qso hari nih. Phone jaa lahh CW tak leh...kami MCMC tak bagi J2A...






72..de 9w2di

4 comments:

Faizul said...

Sapa yang ckp bodoh beli ft817 ni ?

9w2di said...

Orang tu dah main radio 30tahun dah..tapi masih dok camtu ja. Bukan nak membantu bangsa....nak menjahanamkan lagi ada laaa...

Yang pelik..ada pulak pengikut dia jadi camtu....

Amal makruf nahi mungkar nihh...benda tak elok kena banteras awal2..kalau tak nanti akan jadi nanah beracun....

Kerana coax putus ...rosak satu radio...hehehe

Ticer Oja said...

sapa la yg men radio 30 taun tp nak menjahanamkan bangsa...ish..ish..yg pengikut dia pun satu..pasal apa la hang p ikot org tua tu..tgk bang din ni, walaopon men radio dah 15 taun, x sombong pon..sanggup dia x ambik cw psal nak perjuangkan nasib kawan2 kt 10m..
psst..psst bang din, kita dok mengata org tua tu x pa kot noo..bukan sebut nama kan?kira tau sama tau je la..sindir menyindir kan bawak bahagia..dok gitu bang din kita?

Jungle Gold said...

Berapa harga FT817 ni? Jika makan cekak, nak sambaq satu.