Global HF (Ionospheric Map)


Tuesday, October 19, 2010

18 & 19 Okt 2010..10m FULL HOUSE!!!

Macam tak percaya. Hampir 3 tahun bertungkus lumus dalam mencari kaedah yang sesuai dan boleh diterima pakai untuk mengetahu propagasi, nampaknya tahun 2010 telah memberi satu gambaran yang jelas kepada saya.

Nampaknya dengan berpandukan tompokan SSN inilah yang banyak membantu kita. Sebenarnya laman web yang lain juga telah membuat rujukan yang sama berkaitan dengan tompokan SSN ini.

Impak kepada magnatosphere bumi nampaknya telah berlaku dengan cukup baik pada 18 dan 19 haribulan ini. Akhirnya dengan mudah kita dapat berqso dengan station dari PY land. Mengikut pengalaman 9m2rdx dan saya, pada masa sebelum ini memang susah untuk mendapat PY nih. Anda cuba lihat video yang terdahulu.
Gambat ionospheric yang yang saya letakkan juga telah banyak membantu dalam memberi gambaran tentang bagaimana upper band propagation ini bergerak. Mujurlah..rakan dari Hong Kong ini telah banyak membantu saya untuk meletakkan inisiatif lain bagi gambaran propagasi yang akan berlaku.

Mudah kita katakan disini, berkecimpungnya kita di 10m ini memang tak rugi. Kita senantiasa memberi tumpuan sepenuhnya kepada HUKUM TUHAN terhadap alam ini. Setiap hari matahari dipandang dari kaca mata GEOS (satellite). Tak terfikir oleh akal untuk melihat matahari sebagai sumber rujukan nih.

Apa apa pun, ilmu ini kita cuba sebagai landasan untuk kita dekat diri padaNya.

72..de 9w2di

No comments: