Global HF (Ionospheric Map)


Wednesday, October 20, 2010

Antenna BUYONG dalam sejarah.

Salam,

Maaf gambar tidak boleh secara menegak la pulak. Blog punya default nih. Gambar sepatutnya secara menegak.

Tidak tahu pula sejarah bagaimana antenna ini diberi nama. Namun nama seperti 244, cikgu man yamaha, tandop, pak lang dan lain lain lagi adalah pakar dalam membangunkan antenna ini.

Gambar ini saya ambil di kediaman "tandop" atau 9w2dk. Maaf nanti saya up gambar tuan dia. Dengan antenna inilah kami berjaya bekerja hingga ke Europe hampir setiap hari dan setiap malam dengan kuasa memancar ketika itu pada kadar 7watts.

Inilah kelebihan antenna ini. Saya masih simpan dirumah OT saya dan akan saya naikkan antenna ini kelak. Untuk makluman anda semua, antenna ini banyak digunakan oleh rakan2 laut pada bot mereka. Tak hairanlah antenna ini merupakan yang terbaik pada zamannya.

Mulanya dulu ingin saya ketengahkan antenna ini, namun kajian menunjukkan delta loop memberi satu keputusan yang lebih baik berbanding antenna vertikal ini.

Antenna saya dahulu setinggi 20 kaki saja dari tanah sudah mampu memberi kepuasan bagi QSO di SSB pada ketika itu.

Masih ingat JERAI 1 (arwah Pak Cik Mie), terkejut dengan pancaran pertama saya pada malam itu. Mak menakan dan pak menakan sekeliling rumah kalau ada orang tanya, depa kata "anak menakan kami tu, suka dgr radio luar negara". Memang sporting...heheh

Namun kenangan dan sejarah ini masih terpahat dihati. Antenna buyong masih tidak ditinggalkan. Masih digunakan. Sekukuh persahabatan saya bersama dengan rakan2 CB yang lain.

1023..daripada 113sd110...

No comments: