Global HF (Ionospheric Map)


Saturday, October 16, 2010

Same patern and same propagation

Ionospheric Image  11.10.2010
Ionospheric Image 16.10.2010
Sila perhatikan image diatas. Nampaknya bentuk Ionospheric Image yang sama ini menghasilkan propagasi yang sama. Ternyata pada hari ini bermula jam 3 ptg di kawasan utara Semenanjung Malaysia telah kedengaran beberapa station dari Afrika dan Slovania. Tak kurang juga pile up yang bertubi tubi dari Jepun dan Australia.

Sejak 2008 lagi saya masih mengkaji dan menghayati hingga kini bagaimana pergerakan propagasi terutama untuk 10m berlaku. Memang unik dan memang menarik. Itulah nikmat main radio. Saya amat suka sekiranya perkara ini kita kongsi kerana dengan kuasaNya ini telah memberi satu nikmat bermain radio kepada kita.

Pada tanggal ini juga sahabat baik dan rakan baik saya 9w2kk (Pak Rahim) telah kembali ke rahmatullah. Moga roh beliau ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman. Seloroh beliau semasa kami di LANUN dulu memang tak dapat dilupakan. Pagi2 beliau antara orang yang gerak bangun makan sahur. Namun apa kan daya , Allah lebih menyayanginya.

Perjuangan masih diteruskan. Saya masih mahu bersama 9w...dalam perjalanan kita menerokai HF. Tak bermakna kalau saya ke 9m2 kalau saya tak dapat bersama 9w di HF. 9w dan swl adalah inspirasi saya. Kesusahan kita pendorong untuk terus maju didunia HAM ini.

72..de 9w2di

No comments: