Global HF (Ionospheric Map)


Friday, October 22, 2010

22 okt 2010 new spot and iono pattern.

Salam,

PAgi sampai ke malam 10m dah tak sunyi. Nampaknya rentetan pembentukan SSN yang tinggi ini memberi impak kepada propagasi di 10m.

Tak lupa juga di 11m dimana saya sudah dapat bekerja dengan stesyen dari Spain.

Lama tak ketemu rakan rakan di 11m dan terima kasih kepada Fed 14SD001 kerana memberi nafas baru kepada kami di 113 division ini.

Saya masih baru dengan delta loop di 11m. Kalau sebelum ini antenna Buyong menjadi teman semasa DX di 11m. Kalau dah polar vertical boleh bekerja inikan pula dengan bidirectional nih

Aktiviti masih pada skala mendatar. Masih menunggu QRP station yang hampir 10 stesyen yang belum aktif kerana antenna masih belum dinaikkan. Rasanya malam ini selepas seisi "membakar semangat" mungkin proses menaikkan antenna akan dipercepatkan.



Polar gambaran ionospheric ini menunjukkan pada kadar propagasi sekitar Malaysia dan Hawaii. Gambaran ini diambil pada sebelah pagi ini bagi menunjukkan kenapa propagasi membuka kearah itu.

Ada 2 3 stesyen aktif dari Hawaii manakala yang lain dalam QSB dari Brazil.

Apa apa pun memang tak duduk diamlah nampaknya dengan 10m nih. Radio sentiasa kena buka dari base hingga ke mobile dan terus ke portable.

Jenuh tapi enjoy. Perlukah lagi 9w2 kepada 40m? Lihat sajalah propagasi ini. Kita masih boleh bekerja sebagai kumpulan bagi mendapatkan DX station di 10m. Enjoy gila. Kalau di 40m? Adakah semangat SMS dan seronok monitor rakan CQ akan berlaku?

72..de 113sd110/9w2di

No comments: