Global HF (Ionospheric Map)

Friday, September 28, 2012

Makin lama makin segan

Salam,

Umur dah nak masuk 40 tahun. Mai umur nih dah nampak segan mai dah. Terutama nak experiment dan apa2 yang berkaitan. Kelemahan? Masa awal2 setup dulu tak pikiaq.

Saya mula pindah dirumah baru ni tahun 2009. Buat antenna atas bumbung dan tak buat tower pun. Akibatnya selepas antenna kena kilat pada awal 2011, saya tak naik perbaik pun.

Satu hari cuba naik tapi kepala dah rasa pening. Haa kan....dulu masa setup ni tak pikir masalah nih.

So baru terpikir nak naikkan tower setelah pertimbangan ngan XYL kalau rumah nak renovate nanti kot2 ganggu ngan tower.

Ada tower mudah. Nak naik turun pasang tak kacau. Tak susah macam naik bumbung.

Jadi ingatlah. Kepada yang baru naik setup, elok buat siap siap tower. Kalau bumbung pun, buat siap2 tangga yang mudah untuk naik. Bila dah jadi macam saya nih, penyegan dah nak naik. Nak kena minta tolong tenaga muda. Adik2 la.

Owh ya..dah nak masuk 2 tahun antenna putus 2 nih saya pakai, semalam dapat gak Italy...



Insyaallah akan dibaiki dalam masa terdekat. Kalau ada rezeki nak naik satu tower.

Saturday, May 26, 2012

Selamatkah network dalaman dan internet kita?

Bermula tahun 2012 ini saya mengorak langkah ke bidang network yang baru iaitu mengenal, mengesan dan menggani masalah networking.

Kita mungkin merasakan segala maklumat kita "selamat". Rupanya tidak. Walaupun kita dirumah, namun apabila peralatan kita ada kemudahan akses ke internet, semuanya akan terpapar ke mata dunia.

Baru baru ini saya baru mendapatkan software yang berharga 7k. Inilah dalam seumur hidup saya membuat pelaburan ini demi minat dan kerjaya. Seorang rakan HAM yang membangunkan perisian ini untuk dikormesialkan.

Inilah hasilnya. Pemetaan Rangkaian atau Network Mapping. Mencuba juga mapping kabinet TM yang dok tepi jalan tu..mak aihhh..inilah hasilnya.

Bukan nak merosakkan, cuma sekadar RND. Tapi terpikir juga..ini baru yang berharga 7k...bagaimana yang berharga 1000k...hmmm...rasanya lagi hebat capaianya.

Terima kasih Amateur Radio kerana sekali lagi "anda" telah mengembangkan minda saya terutama dalam aspek rangkaian. Saya telah implimentasikan Amateur Radio dalam kerja sudah 10 tahun yang lalu.

Rasanya sudah sampai masa kita selamatkan rangkaian kita termasuk wifi dan radio wave communication.

72..de 9w2di