Global HF (Ionospheric Map)


Wednesday, July 28, 2010

Delta loop RM250? RM60? RM6?

Delta loop. Menjadi sebutan 9w2 di 10m sejak ia mula memuncak sekitar tahun 2008. Berkat tunjuk ajar 9m2mz saya, 9w2doz dan 9w2mzh telah bertandang ke rumah beliau untuk mencuba membuat balun 4:1. Kenapa 4:1. Untuk lebih mudah ia untuk memadankan antara loop dan coax 50ohm yang kita gunakan. 9m2mz telah memberi satu kuasa sakti..hehehe..software kepada saya untuk diguna pakai sebagai pengiraan untuk tune di 10m.

Akhirnya saya berjaya membuat balun dan dengan modal RM6 saya dah dapat antenna ini. Saya telah memasangnya dan akhirnya keputusan terbaik saya telah mendapat station dari Israel 4x5x. Hmm..macam nak nangis pun ada. Tiap tiap hari saya melangut kepala kearah pokok kelapa belakang rumah mentua. Melihat antenna RM6 itu.

Namun ia tidak bertahan lama. Akibat RG8 yang berat tu..juga akibat pukulan ribut...balun jatuh beberapa kali. Maklumlaa..homebrew katakan. Saya meminta seorang rakan lama untuk membuat balun yang kukuh. Wahhh..kali ini...tapi suruh suruh juga..barang kena beli...hmm RM60..masih murah....

Antenna tersebut dengan balun yang baru saya gunakan hingga kini. Saya dpt berita delta loop dijual hingga RM250. Mungkin barang digunakan mahal. Namun ia masih tetap deltaloop.

Anda mahu yang mana satu? Saya dah cuba ke 2nya tapi tak sanggup nak beli yang ke 3 sebab masih elok lagi delta loop saya nig. Power? Saya pernah cuba dengan 50watts...ok.....dan paling rendah 2.5watts...ok jugak.

Dalam artikel yang lalu, saya ada masukkan cara untuk membuat delta loop. Cubalah..atau belilah kalau rasa mudah....Apa yang penting....duit kita dan kepuasan kita..kalau habis beratus pun signal sama dengan yang beringgit....hmmm....mau sakit jiwa....

Berapa paling tinggi delta loop ini dapat tampung? Saya dah baca dan saya dah cuba..250watts..no problem....

72..de 9w2di

No comments: