Global HF (Ionospheric Map)


Friday, September 3, 2010

Persediaan ke HF (phone) atau persediaan ke CW

Apakah persediaan anda? Saya fokus topik ini kepada 9w yang masih tercari cari hala tuju selepas dah lama di 2m dan ingin membuat eksplorasi yang lain. Ini tak termasuk digital mode.

Rasanya perkembangan sekarang yang saya dapat lihat bagi 9w yang berdekatan dan yang selalu menghubungi saya terlalu tinggi keinginan untuk ke HF (phone) dan tidak pula yang bertanyakan tentang CW. Mungkin sebab saya nih buta CW dan dok pegang callsign 9w2 nih jaaa..jadi soalan tak timbul. Tak pa..lagi pun memang saya tak tau....ada lagi orang pakar.

Persediaan ke CW bermaksud anda telah membuat pelbagai persediaan untuk menghadapi peperiksaan ke CW. Jarang saya dgr 9w belajar CW untuk guna di mana mana yang diberikan oleh MCMC. Ehh..lupa pulak nihhh...kita mana ada J2A. Jadi salah untuk 9w memancar di CW mode. Jadi...belajar untuk guna?...rasanya tidak kot. Rasanya kalau persediaan 9w dengan CW..itu jaa lahh..untuk lulus periksa....betul dak? Lepas lulus..haa baru leh guna J2A sebab anda dah 9m.

Persediaan untuk ke HF. Ini memerlukan beberapa transformasi termasuk alat anda seperti rig dan antenna. Persediaan ini pastinya telah memberi satu impak perubahan yang besar. Anda telah beralih dari mode FM kepada SSB. Wahh..lain ja bunyinya. Pengalaman ini telah membuka ruang minda anda bahawa untuk mendengar station jauh, tak semestinya perlu kepada antenna yang tinggi sangat. Untuk QSO juga tak semestinya anda menghantar High Power 50watts. Cukup 5watts pun boleh.

Inilah 2 perbezaan persediaan yang saya lihat. Bagi saya apa yang ingin saya persoalkan adalah..YANG MANA DAHULU PERLU DIUTAMAKAN. Persoalan ini kepada anda sendiri dan orang yang membimbing anda.

Rasanya kalau kita fikirkan tentang keperluan ini, tidak akan timbul mereka yang lulus CW kemudian sepi tak dengar suara. Sepatutnya juga isu ini tak timbul. Minat mendalam rakan di HF lebih jauh berbanding di band yang lain. Ia memberi kesan jangka masa yang lama dan panjang.

Jadi usaha meningkatkan 9w ke HF dahulu adalah asas utama yang perlu diberi perhatian. Bukan setakat racun dia beli radio HF ..tetapi sentiasa memberi sokongan kepadanya.

Asas mendengar secara tidak langsung akan memberi kesan kepada mereka. Dengan kadar QRM yang tinggi ini, rasanya latihan demi latihan melaraskan kadar pendengaran kepada tahap sensitviti yang tinggi.

Bagi saya...anda akan lebih mudah untuk belajar CW selepasnya. Lepas lulus pun anda akan jadi 9m yang hebat. Percayalah.....

Kesimpulannya..nak ke CW bukan hanya setakat minat...tapi anda kena minat dulu dalam HF....saya rasa kalau anda dah minat gila ngan HF nih.......anda akan berusaha untuk ke CW. Kenal pasti kelompok 9w ini. Yang lulus ..alhamdulillah...tapi jangan komen lepas lulus..pi mana habih...

72..de 9w2di

No comments: