Global HF (Ionospheric Map)


Sunday, September 19, 2010

HF mobile tips

Salam,

Apa yang saya nak ketengahkan disini bukanlah HF mobile di 40m. Kalau 40m tak berapa nak mencabar haa..heheh..mana best. Kalau bran depa kata...mobile HF di 10m atau 11m..baru anak jantan...depa kata...

Pernah seketika dulu station dari 14 division ..beliau sanggup mobile sejauh 300km semata mata untuk mecuba antenna beliau serta mengejar propagasi ketika itu. Kejadian ini berlaku 10 tahun yang lalu.

Dengan cita cita dan semangat inilah saya ingin mencuba pada ketika ini. Boleh laa lekeh lekeh antenna 2nd hand nih. Tekad untuk mendapat satu keputusan yang terbaik terutama di 10m yang beberapa orang dah kecundang dengan "daulat" nya band ini sampai dah tak sanggup tunggu..

Situasi 1.

Anda berada di tengah bandar tiba tiba dgr station CQ.
1. Cari tempat dimana anda mendapat audionya dengan signal minimum 5/5
2. Elakkan dari lampu isyarat. Sensor pada lampu isyarat mengganggu freq kita..bukan lampu...
3. Catat callsign dan sekiranya station tersebut dari Jepun, cuba halakan depan kereta anda kearah Jepun. Tapi pastikan anda tak ganggu kereta lain.
4. Pada kadar signal 5/8 anda boleh panggil biarpun dengan QRP
5. Panggilan biar pendek hanya dengan signal report. Cukup puas kerana kita di band yang memang mencabar minda..heheh.
6. Elak berada pada laluan elektrik dan telefon
7. Kalau tak dapat jangan putus ada. Kadang signal kuat kerana watts yang dia hantaq tu tinggi gila dan ionosfera pada kadar tinggi manakala kita pula pada lower take off.

Situasi 2.

Berada berhampiran sungai, tasik atau bendang tiba tiba dgr CQ.
1. Inilah masanya nak gunakan sumber air sebagai ground. Pada ketika ini keluarkan wayar ground anda dan klip pada antenna dan buangkan lebihan wayar dalam air.
2. Arahkan muka kenderaan pada negara mana yang anda dengar.
3. Biar signal dia betul2 kuat ..baru anda respond. Kalau dia tak dgr...cuba ubahkan sedikit freq untuk mendapat 0 bit pada radio anda. Cuba lagi...
4. Elakkan dari memancar atau berada dekat dgn sumber air kalau ada kilat.

Situasi 3.

Saya tengah membawa kereta tiba2 ada CQ.

1. Yang nih anda kena hati hati. Takut langgar kereta depan. Kalau boleh cuba cari jalan yang tak sesak.
2. Selalunya mengikut pengalaman saya..dalam keadaan bergerak sekitar 70km/jam kita mungkin boleh QSO pada kadar low take off untuk local. Saya belum cuba lagi dalam keadaan bergerak. Cuma dalam keadaan kenderaan berhenti. Portable mobile? Statonary mobile? Peduli hapa...janji orang paham yang kereta kita tak bergerak. Puak2 tu kira nak komen jaa...
3. Antenna whip adalah yang paling sesuai kalau kereta bergerak. Jenis banyak "ranting" nih payah sikit. Sebab boleh patak oo bracket.

Itu la tip cara saya orang bodo nihh. Nak best kalau anda semua leh QRP. Lagi mencabar. Ya laa..tak dengar lagi laa orang hantaq 1.5kw dari mobile..mau kong enjin..heheh..

Satu masa kita nak dengar 9w2 mobile lak. 9w8alf dan 9w8wat dah berjaya QRP Mobile di 40m...eh...10m laaa...silap lakk..

72...de..113SD110/9w2di

No comments: