Global HF (Ionospheric Map)


Thursday, April 29, 2010

Menatang apa pulak dahh...

Memang tak pernah dengar dan memang tak pernah tahu. Walaupun dah lama...cewahhh..kalau dah tak tahu baik kita ngaku daripada kita buat buat tahu dan apa yang kita katakan tu..tak betul...

10m agak membuka kelmarin. Terima signal daripada VU2UR (Arasu) 5/7. Hmm..mantap. Ragchew ngan dia nihh. Hampir 30minit.

Dalam sepanjang QSO tu..ditanya.."what is your gred locator?"...hmm "gred locator" atau "great locator"?...aduh..slang India katakan..aku dah pening...

Seperti biasa Arasu beranggapan yang aku nih tua..so dalam QSO kami tu..sering dia katakan aku nih "old man"...pasal callsign kot...

Ok..terus terang aku katakan inilah pertama kali aku dgr perkataan ini. Minta dia ulang..."grid locator"..ohhh..dah jelas..apa menatang tu?

Dengan rendah dirinya aku terus terang kat dia kata aku memang tak tahu...so dia kata ia berkaitan dgn longitud dan latitud. Hmm itu aku tahu sebab aku ada GPS cap ayam serama nih....

Aku suruh dia bagi grid locator dia...laaa..bukan dalam longitud dan latitud ..tapi "MK82tx"...

Aduh..aku dah pening lagi...tak paa..aku cakap kat dia akan aku tanya Mahaguru Google aku malam nih..heheh..

Akhir nya baru lah aku tahu :

The Maidenhead Locator System is a geographic coordinate system used by amateur radio operators. Dr. John Morris, G4ANB, originally devised the system, and a group of VHF managers, meeting in Maidenhead, England in 1980, adopted it. The Maidenhead Locator System supplants the older QRA locator system with one that is usable outside of Europe.
Maidenhead locators are also commonly referred to as grid locators or grid squares, despite having a non-square shape on any non-equirectangular cartographic projection.

A Maidenhead locator compresses latitude and longitude into a short string of characters. This position information is presented in a limited level of precision in order to limit the amount of characters needed for its transmission using voice, Morse code, or any other operating mode.
Maidenhead Locator System explained.svg
The chosen coding uses alternating pairs of letters and digits, like so: BL11bh16

Hmm..kenapa aku tak tahu? Nak salah siapa nihh..tok guru dari dulu sampai tengah malam pekena tongkat ali sedia nihhh...kenapa?

Apa yang aku rasa ..ia jarang dipraktik di HF...sebab dalam wiki pun kata banyak dipraktik di VHF..apa kata kalau kita praktik di VHF..nak mampuss..kena maki haaa..sat gi..depa akan kata "menatang apa pulak nihh?"..tak percaya try..kami dah pernah kena...

Nak tahu grid locator anda : http://www.levinecentral.com/ham/grid_square.php

72..de 9w2di

No comments: