Global HF (Ionospheric Map)

Wednesday, November 30, 2011

Kesan kerana taksub kepada REPEATER

Salam,

Ada yang mengatakan saya ANTI VHF..pulak adalah. Anda salah...anda patut kata saya ANTI REPEATER...

Jawapannya...saya ANTI SEMUA DUIT YURAN PI KAT REPEATER. Habis macam mana nak capai hala tuju. Jenuh hala..hala hala..repeater ..hala hala repeater....

Perkembangan pembangunan repeater agak pesat sekitar awal 2000. Ini menampakkan juga pertumbuhan penggunanya yang semakin meningkat. Tak kisahlah sebab setiap kali pameran dan sebagainya akan didemokan dengan cara komunikasi repeater.

Sedar atau tidak sebenarnya perkembangan ini mula "MAKAN DIRI"...kenapa?

Apabila ramai yang berkejar nak belajar buat repeater maka makin banyaklah percubaan repeater. Apabila percubaan sudah jadi penggunaan sepenuh masa...jenuh MCMC nak kawal semua.

Mulanya saya hairan namun baru saya dapat kesan inilah akibatnya apabila terlalu banyak pendedahan kepada teknologi repeater. Semua nak buat sendiri. Semua nak tunjuk hebat.

Akibatnya repeater itu boleh dipergunakan bila bila masa. Ada yang bagi kat peronda kampung, ada bagi kat pak guard..macam macam lagi. Bukan apa, kalau jalan dengan elok...pembangun akan rasa puas. Bagus..bukan tak bagus...tapi biar la bertempat.

Sehinggakan segala pembagunan lain terhenti. Saya akan bangga kalau repeater dilengkapi dengan DSTAR. UHF? Ada tapi kurang. Berlambak VHF.

Pembangun selalunya akan mengambil kesempatan ini supaya ia boleh mewujudkan komunitinya sendiri. BETUL ATAU SALAH apa yang saya katakan ini.

Ada pihak yang melenting bila saya mempertikaikan peruntukan untuk aktiviti ahli persatuan semua ke repeater. Please laa...takkan 10 tahun lagi nak mcam ni saja.

Ilmu dalam VHF luas sebenarnya. Jarang saya dengar VHF dalam SSB dipergunakan. Juga RTTY. Ada...mula sat lepas tu diam. Tak macam di repeater...hebat sungguh sambutan.

Saya tidak menghalang kemajuan ini. Tapi saya nak bagitau..dah cukup dah..kalau 50 repeater kat ada pun..sama jaa..repeater tu gakkk....untuk cakap jaa....

Entahlah....perkara ini saya ikuti sejak 4 tahun yang lalu. Namun sekarang sudah nampak agak pelik. Masing masing berlumba. Sekurang kurangnya pastikan walaupun repeater salah satu pembangunan persatuan..jangan ditinggal yang lain. Ini tak...JEMPUT semua agensi....JOM PAKAI REPEATER KAMI...yang kena bayaq..AHLI.....duit ahli kena potong. Aktiviti lain...diammm...

72..de 9w2di

Monday, November 28, 2011

Petua petua nak berpesatuan dalam Amatur Radio

Salam,

Saya hanya ada persatuan 1. Persatuan ini pun saya kenal apabila saya ingin mendapat tandatangan seorang 9m2 bagi pengesahan dan permohonan saya untuk mendapatkan AA.

Mula best. Tapi tunggu punya tunggu (kata P.Ramlee) asyik camtu jaa. Dah lebih 10 tahun saya beri peluang dan tengok..haa camtu gak. Apa yang camtu?

Banyak yang ingin saya luahkan, namun biarlah setiap ahli merasainya sendiri. Kalau setahun dua anda belum rasa. Tapi kalau dah 10 tahun dok rx persatuan nih..camtu jaa...sapa tak pedup.

Berikut adalah tip tip untuk anda yang baru nak berjinak dengan persatuan radio amatur.

1. Kalau anda suka kepada pernyertaan dengan negara luar
Cari persatuan yang aktif dengan setiap aktiviti dxing. Juga tak lupa yang selalu melibatkan diri dengan JOTA, IOTA, SOTA dan lain2.

2. Kalau anda duit banyak tak tau nak buat apa.
Cari persatuan yang banyak repeater. Dermalah sebanyak mungkin duit anda. Kerana sudah pasti kos untuk repeater ni mahal.

3. Kalau anda sanggup menanggung hutang.
Masuklah persatuan yang tidak perlukan surat perjanjian bertulis. Selangkah anda masuk persatuan itu, automatik anda dah ada hutang.

4. Kalau anda ingin dekat dengan MCMC
Masuklah persatuan yang selalu mengadakan persidangan rasmi dengan MCMC. Persidangan yang membincangkan perkembangan ITU dan IARU region 3.

5. Kalau anda adalah pasukan penyelamat.
Ada persatuan yang mengoferkan perkhidmatan tersebut.

6. Kalau nak main radio
Beli radio ambik RAE. Tak yah masuk persatuan..sapa nak larang. MCMC pun tak pernah kata WAJIB masuk persatuan...

Selama 13 tahun saya berpesatuan. Rupa rupanya ia dibina atas dasar membalas dendam. Sehingga kini dendam itu masih membara. Diturunkan kepada generasi ke generasi.

Jadi kalau rasa selesa dengan keadaan sekarang teruskan. Saya dulupun tak bermula dengan persatuan. Tau jugak nak CQ CQ cara bodo. Sekarang yang dah berpesatuan balun, SSB, linear pun tak kenal. Bukan  main hebat...hebat buat antenna..habis ribuan ringgit..repeater jugak tempat bergayut..

72 de 9w2di

Saturday, November 26, 2011

Nak main persatuan atau nak main radio nih

Perkembangan HAM Malaysia agak lembab. Terutama perkembangan lesen B. Perkembangan RAE memang hebat. Tapi kemana hala tuju anda? Adakah masih dengan 2 meter dan eyeball yang tak sudah2.


Saya kenali radio dan HAM bukan melalui persatuan. Atas minat sejak dari bangku sekolah lagi. Lebih didedahkan apabila saya terlibat langsung dengan CB. Orang CB banyak bantu saya.


Agak mengecewakan saya setelah saya memasuki ASTRA pada tahun 1999 apabila saya melihat minat dan hobi ini cenderung kepada persatuan. Cenderung kepada nak jawatan. Cenderung kepada perjumpaan sana, perjumpaan sini. Sedangkan sebarang akiviti dan perbincangan boleh dibuat diudara.


Dah main radio. Tapi nak kena habiskan duit minyak jugak, eyeball sana eyeball sini. Yang ahli pun bukan berduit sangat.


Mengapa harus utamakan persatuan dahulu kemudian hobi? Sedangkan MCMC tidak meletakkan syarat untuk RAE WAJIB AHLI PERSATUAN RADIO AMATUR. Ambik perikasa ni macam SPM laa jugak. Boleh ambik sebagai calon persedirian.


Namun ramai yang salah anggap dan ada yang menyalahtafsirkan peranan persatuan radio amatur. Sebenarnya pokok utama seseorang itu taksub kerana "jawatan" dan repeater. Kononya kalau tak masuk persatuan tak boleh bercakap direpeater.


Untuk itu MCMC harus kita jadikan rujukan utama sebenarnya. Bukan bermaksud kita tak sokong 100% persatuan nih. Tapi kalau dah melampau sangat..sapa suka. Sampai nak jumpa kawan lama pun kena bayaq..apa cer nihh...mana pi yuran yang dok bayaq dulu..takkan habis buat repair repeater.


QSL biro kita tetap MARTS. Tak boleh ubah dah. Jadi setiap QSO kita kalau VIA Biro ..akan ke MARTS. Apa masalahnya. Sampai jugak QSL card walaupun bukan ahli MARTS.


Jadi tolonglah. Sempena tahun baru 1433 Hijrah ini..renungkan...NAK MAIN RADIO KA...NAK MAIN PERSATUAN KA...


Cuba tengok rakan yang gila main radio..kemana mereka? Apa perkembangan mereka...cuba banding rakan yang dok noonnngg sana nonngg sini dengan persatuan....dgr2 bergaduh...tak puas hati....


Sudah sudah laaa...persatuan sebagai platform untuk kita gunakan ia sekiranya perlu dan bukan persatuan mempergunakan kita...


72 ..de 9w2di

Tuesday, November 22, 2011

Harimau Malaya tidur dalam gua di 7 Mhz

Salam,

Kita menang bola semalam satu anugerah yang cukup baik bagi arena bola sepak negara. Walaupun diberi tentangan dan tiadanya rasa kurang hormat semasa lagu kebangsaan dimainkan, pemain kita tetap kuat dan kental dalam menghadapi dugaan ini.

Itu bola. Macam mana pula dengan hobi kita ini. Tak pernah2 menang. Terutama lesen kelas B. Asyik kena hentam ja.
Seorang sahabat ada memebri tahu, semasa pembentangan WRC03 yang lalu ada seorang 9m nih kata "kalau mau cakap kat 40m, ambik CW la". Lalu rasanya rakan saya ini serik dah untuk ke mesyuarat tersebut.

Tapi itulah kesannya apabila disekat dan disekat..akhirnya 7 mhz menjadi kawasan sarang Garuda. Harimau lari masuk gua. Tidur dan mengaum, mengaum komen sana, mengaum komen sini. Dalam senarai National Geographic, harimau nih dah nak pupus. Hehehh....

Tinggallah sang kancil (9w) berjalan jalan mencari ilmu. Kena hentak tapi bijak mengelak. Tak semua kancil bijak. Ada kancil yang masih dok takat tu jaa.. Nak bergayut lagi di 2m. Takut nak ketempat lain. Tapi baik jugak...bila ramai di 2m...garuda susah nak singgah. Tapi kalau dah BERLAMBAK sangat..hmmm.

Apa apa pun terima kasih kepada 9m OTAI OTAI nihhh kerana kesungguhan anda menyekat lesen kelas B untuk ke band yang lain. Anda suka 40m terus terusan mcam itu hingga anak2 kami pun dah pandai cakap pelat sana.......takut nanti terikut macam perangai depa....

"Anda" suka macam itu. Tahniah...anda bangkang..anda komen....ANDA TIDUR......

72 de 9w2di

Monday, November 21, 2011

Yuran ahli seumur hidup (biasa), yuran repeater seumur hidup (luar biasa), yuran lesen seumur hidup (terlebih biasa)

Salam,


Terdengar hari nih "yuran repeater seumur hidup". Haa...sudah tukar ka? Bukankah dalam HAM tiada bayaran untuk repeater. Dah la yuran seumur hidup aktiviti hapaa pun tarak..ini baru pulak.


Sedih sungguh melihat kepada perkembangan hari ini.


Kembali kepada sejarah....saya mengenali HAM seawal 1999. Ambik lesen tiba2 depa kat ada repeater. Apa benda tu?
Tiba2 muncul pula frekuensi untuk repeater nih. Owhh ok laa tu. Saya bertanya, siapa yang pasang? Ada orang kata ehsan dari seseorang untuk persatuan. Bagus...ada orang yang sanggup keluaq puluhan ribu untuk bagi orang bercakap. Kita pun apa lagi..support gila gila time tu. Naik bukit...gunung..cari tapak untuk repeater.


2 kali mesyuarat saya hadir. Tapi seawalnya tak pernah sebut yang ahli kena bayar balik duit repeater. Tak dak dalam perlembagaan dan siapa yang gatal tangan sain agreement setuju nak bayaq duit repeater. Sapa? Habaq mai....


Perbelanjaan? Kalau betul untuk kos itu..kami pun nak claim jugak boleh. 3 tahun dok pi mai pi mai..nak jugak claim.
Tapi nak buat apa. Atas dasar persahabatan ....kita nak tumpang syok. Nak tumpang gembira dengan hobi nih.


Jadi sekarang kena bayaq seumur hidup...hmm..nasib baik tak kena bayaq seumur hidup untuk HF atau simplex kan? Kalau kena bayaq..jenuhhh.....dah laa beli radio pun harga boleh meninggal....nih nak cakap pun kena bayaq....kalau camtu apa kata komersialkan terus HAM nih.....


Nak minta MCMC buat bayaran lesen seumur hidup lakk...senang...tak yah bayaq rm60 berulang ulang kali.


Entah laa...apa apa pun terima kasih laa.HAM...tak kusangka tak ku duga..ingatkan percuma..rupanya selangkah anda masuk persatuan..anda sudah hutang 40k...wahhhh..best gila....


Selamat menjadi apa jua..SEUMUR HIDUP


72..de 9w2di