Global HF (Ionospheric Map)


Saturday, October 8, 2011

7 bolong bolong dalam kenangan

Salam,


Kalau disebut ja 7 bolong bolong sekarang nih, saya akan tersenyum sendirian. Saya akan terkenang wajah wajah yang selalu bercerita dan berkongsi pengalaman mereka di 7 bolong bolong.

Kisah zaman "melanun" ini bukan satu kisah biasa. Ia kisah sahabat dan perjuangan rakan2 yang mempunyai keupayaan fasiliti tapi kurang dari aspek untuk mengambil lesen A yang hebat dicakerawala ini, kata seorang rakan berseloroh.

Kumpulan ini boleh dikatakan suatu ketika dulu aktif dengan mencari radio terpakai di kedai "botol". Dapat 3 biji..punggah punggah boleh laa dpt satu biji. Balik..terus buat antenna dipole ..terus sembang di 7 bolong bolong.

Memang nampak aktiviti ini melanggar undang undang. Kerana 7 mhz~7.2mhz diperuntukkan untuk Amateur.

Namun apa yang ingin saya perkatakan...sejauh mana pelopor di 7 bolong bolong ini mengganggu keselamatan negara? Kalau dah minat...bagi saja..kan senang.

Selama 12 tahun dulu, apa yang saya perhatikan, minat mendalam golongan ini tak pernah pudar. Cara dan kaedah pembangunan station dan antenna kadang tu lebih baik dari golongan Amateur Radio.

Apa kan daya..orang kampung..orang ulu..orang kolot...tak pandai berbahasa inggeris dan tak tahu CW. Tapi ada minat..ada kesungguhan....


Arwah Zuri (Sone). Salah seorang pelopor 7 bolong bolong

Terkenang wajah sahabat karib aku, sone. Arwah seorang yang bersungguh sungguh dalam HF terutama 7 bolong bolong.

Selepas kematian beliau, aku terdengar radio yang miliknya kini tidak diberikan kepada sesiapa. Arwah meninggalkan amanat agar disimpan dan biar anak2 beliau tahu apa hobi ayah mereka dahulu.

Tersentuh kan? Seorang yang tak pandai dan taraf orang yang biasa saja, namun minat dan azamnya amat boleh diberangsankan.
Perkembangan HAM di Malaysia terutama HF sekarang amat memberangsangkan. Pelopor di 10 meter pun dah meningkat. Tapi ini untuk yang masih ketagihkan DXCC. Bagi saya, walaupun tak la sampai 30 tahun main radio ini, rasanya dah cukup untuk menguji setiap keupayaan amateur radio. Saya dah cuba pelbagai dan cara untuk berkomunikasi dan kepuasan telah saya perolehi terutama di QRP.

Tibalah masanya untuk saya berkongsi bersama rakan2 HAM. Dimana? Di blog ja kot. Kalau ada band macam 7 mhz ka..syok gak kalau leh berkongsi. Angan angan.....

Kepada arwah 9w2eb, 9w2klm, 9w2ax dan 9w2xop...anda semua di hati saya. mungkin satu hari nanti terbuka MCMC untuk memberi 7 mhz kepada 9w.....biarlah niat anda yang tak kesampaian ini disampaikan oleh pemegang 9w yang lain...

72..de 9w2di

No comments: