Global HF (Ionospheric Map)


Sunday, October 9, 2011

Kongsi gembira bersama

D07DU qsl card
Siapa kenal 9w2sbl? Kalau tak silap aku beliau baru ja dapat lesen.

Aku kenali dia sewaktu dia belum ada lesen. Tapi aku heran, dia selalu sms aku tanya pasal hf.

Macam mana orang yang belum ada lesen dah berminat sangat dalam HF.

Rupanya beliau mengikuti blog aku nih. Mungkin terpaut dengan QRP nih beliau berusaha dalam RAE dan akhirnya berjaya.





Beliau bermula dengan mengikuti beberapa siri JOTA yang berlangsung dan banyak pengalaman yang beliau timba dari sana. Aku melihat beliau pada masa itu selalu "usung" radio vhf. Tapi sapa sangka, usung vhf tapi jiwa HF.

Mungkin rezekinya, ada orang nak jual FT817nd. Aku dgr beliau terus ke Ipoh untuk mendapatkan radio itu. Memang gila radio namanya. Hehhehe....

Akhirnya hari ini, aku terima sms dari beliau mengatakan ada QSL card dari D07D. Aku tumpang gembira. Pelopor SSB ini tak jemu walaupun sedikit tapi berbaloi. Untuk menempuh propagasi yang tidak menentu ini, 9w2sbl masih bertahan dan terus meningkat. Kerja biasa ja, bukan cikgu bukan lawyer. Tak pandai CW tapi ada mulut boleh SSB. Dpt juga qsl card........macam orang lain.

Tahniah own 9w2sbl



72 de..9w2di

No comments: