Global HF (Ionospheric Map)


Sunday, August 14, 2011

9M4CHF

[starttext]

 Salam bulan ramadhan.

Lama tak berkarya..hehe..agak sibuk dengan kerja dan hobi baru yang bagi saya amat enjoy. Tak ada dengki mendengki, race...kita lihat sapa yang laju. Yang lambat kena tinggai.

Terpanggil untuk aktif semula dalam HF apabila 9m4chf telah diperkenankan oleh MCMC untuk keudara.

Terima kasih atas usaha yang berterusan rakan2 9w terutama dan Pak Long selaku penyokong untuk menambah dan menarik minat yang lebih kepada perkembangan HF ini.

Aktiviti awal berlangsung kelmarin di Pokok Sena. Memang best lokasinya. Band pun open jap lepas buka posa.

Mungkin dengan adanya callsign ini rasanya rakan 9w akan boleh bergerak jauh untuk aktiviti luaran seperti SOTA, IOTA dan Dxing yang lain. Inilah harapan saya dan rakan seperjuangan HF yang terdahulu.

Dahulu akibat terlalu sibuk dengan Repeater dan Persatuan, kami alpa. Terus tinggalkan HF yang sebenarnya mempunya nilai yang tersendiri. Namun apakan daya, batasan band yang terhad telah menghalang kami untuk lebih jauh lagi.

Tiada yang mahu untuk majukan lagi HF. Pada masa itu kajian untuk bangunkan repeater VHF bagaikan cendawan tumbuh lepas hujan.

Cenderung 9m4chf bersama rakan 9w sekali lagi akan membuka mata kepada rakan yang baru nak berjinak dengan Amateur Radio. Andaian penglibatan HAM semata mata cakap kosong diudara akan kita lupuskan.

Bulan baik ini juga ada berlaku perkara yang kurang senang bagi saya dan rakan apabila komen nak menjahanam 9m4chf turut berkumandang. Namun apa boleh buat. Sikap kalau tak nak ubah...biarlah bawa sampai mati.

Ketemu kita dilain lembaran bersama 9m4chf. Selamat berpuasa dan maaf zahir batin. Insyaallah, saya akan kembali lagi berkarya dalam episod QRP bersama 9m4chf.

72..de 9w2di
[endtext]

4 comments:

9w2RBR said...
This comment has been removed by the author.
9w2RBR said...
This comment has been removed by the author.
9w2RBR said...
This comment has been removed by the author.
9w2RBR said...

As salam abang Din,

Lepas raya nak eyeball nak expolre HF, sekrang portable kat SP sebab saltmine kat Gurun.

de 73
9w2RBR
Roslan