Global HF (Ionospheric Map)


Monday, March 22, 2010

9w2 and 10m, we work as a team

Tanpa kami sedari, sejak 3 tahun aktif dalam 10m sebenarnya kami telah bekerja sebagai satu pasukan yang memang tidak pernah dijangkakan.
Setiap kali propagasi membuka dan terdapat dx station di mana mana frekuensi, kami akan terus sms dan kalau seronok sangat kami akan call.
Itu yang kami lakukan dan sedang lakukan sekarang. Tak tahulah kalau anda pengalaman 40 tahun 70 tahun pernah alami demikian.
Kami tak pernah lokek untuk maklumkan tentang ini. Dulu semasa saya aktif pada tahun 90an, sms agak terhad. Anda pun mungkin maklum.
Jadi sebab itu tak hairan kalau 10m open akan dgr banyak station 9w2 keudara.
Bagus juga kerana 10m jarang membuka untuk local. Rasa rindu untuk qso bersama rakan local ini sentiasa bertambah dari hari ke hari. Kepada yang sentiasa berutusan sms atau melalui media lain YM dan sebagainya harus diteruskan. Inilah spirit 9w2 di 10m. Yang mungkin boleh kita khabarkan kepada generasi yang akan datang. Kerjasama yang erat sentiasa akan berlaku. Kalau ada rakan2 yang kadang kala tidak menerima sms, saya menganggap anda mungkin QRL kerana sms yang lalu tiada balasan dari anda. Kalau saya sms semula dan ada balasan, saya akan masukkan semula no anda dalam senarai 10m group.
Terima kasih juga kepada 9w2rzl yang turut publish sebarang aktiviti berkaitan 10m. Juga kepada semua yang lain.
Ingat, 9w2 lah pemangkin 10m. Kita lah yang paling aktif (dalam 1 band) memperkenalkan 10m dan Malaysia kepada dunia buat masa sekarang. Kadang saya kedengaran 9m2xx masuk di 10m. Anda dialukan. Tapi kalau masuk nak cari salah 9w2 di 10m, anda pergilah band lain. Carilah salah orang lain di band lain.

73, 9w2di

6 comments:

9w2dni said...

I agree 100%...

9w2di said...

Thanks for the support. Teruskan memartabatkan 9w2.

9w2dni said...

As for me i'm still new in amature radio but i think one should gain knowledge as much as they can. The learning process will never stop. By the way for your info i do have a amature radio prefix world map. From what i can see there is no 9W2 prefix on the map. Only 9M2. Does that mean no 9W2 been heard around the world??. Not sure with other maps though. Well this is just a hobby and i think we should take it nice and slow so that we can really appreciate what amature radio is all about. I have alot to ask u abg din regarding working on 10m. Maybe if i can have ur hp number it would be great. Anyways keep up a good work with ur blog!!

9w2di said...

Thanks again,

There is a lot of things 9w2 must do actually. For me to get more, they must sometimes go for HF.
About the map, when we go for HF (10m) early 2008, sadly the international station very surprise to heard there is 9w2 in Malaysia. The i'll know what is cause by that.One of them maybe the map.
Depend on us how to make it correctly.
Here is my qsl info 0133681931.

Nice to see you.

73

M.Zaifful said...

i'm also agree 100%, also drop by to http://kilocyclecore.blogspot.com, maybe we can discuss or change information regarding HF, and also propagation and much more for 10mtr activity, contact no 019 3505263, de9W2MZY

FTDX400 said...

Well...
Why the Map does't shows 9Ws prefix...??
The answer is very simple first when did the Authorities issued 9Ws? And further more at that time the 9Ws only can TX on 144.000Mhz-148.000Mhz....so ithink we all should digup all the history from the old timers....juat my 1 cent