Global HF (Ionospheric Map)

Monday, October 24, 2011

Favoritisme dalam HAM

Salam sejahtera,

Bak kata orang pilih bulu. Pilih kawan yang tertentu sahaja. Kadang perkara ini bagus kadang ia tak baik terutama dalam tuntutan agama yang bagi kita seharusnya semua adalah bersaudara.

Selalunya ia berkait rapat dengan hobi yang sama dan minat yang sama. Agar kita boleh berkongsi. Ya laa...kalau sorang kawan tu minat motor dan sorang lagi minat keta...lama mana sangat nak kongsi. Kecuali kalau nak bertukar hobi.

Dalam HAM perkara ini telah berlaku. Sudah lama. Bukan baru nak perkatakan. Dulu...dari SUgar Delta dan dah dpt 9w..maka terusan mencari rakan yang ada 9w. Samalah yang SWL nak berjinak dgn HAM..akan mencari yang berlesen. Ini kawan pilihan..perlu...sebab nak capai ilmu hobi nih.

Sekarang rakan yang dah ke HF ...kurang dah nak berborak dgn rakan di repeater. Bukan sombong, tapi perubahan budaya telah bertukar. Dilihat tak la nampak jurang sangat. Selain rakan yang selalu direpeater tu asyik nak kias kias dan perli. Kenapa harus perli. MCMC dah bagi kat anda dalam AA. Main saja laa....Kalau takut bongkak..main QRP..heheh...

Berlainan dengan CW. Sebab ada pelopor ini "TAK SEMUA" yang terus terusan membeza kepada yang tahu CW dan yang tak tahu. Kondem gila babi. Hentam kaw kaw depa kata.

Jadi golongan inilah yang mewujudkan favoritisme yang kurang sihat dikalangan HAM. Kita tak nak ada yang cuba menyambung tradisi puak nih. Cukup cukup lahh....

Sekarang 10m dah terbuka luas. Dulu saya dah kata ..sejak 2008 lagi..BAND akan buka BAND akan buka. Tgk wajah rakan..macam tak yakin jaaa...tapi sekarang....

Band yang cukup menarik dan terbaik untuk Dxing......

Diharap kepada 9w yang dah ke HF..gunalah cara hikmah untuk menarik rakan ke HF terutama ke 10m dan 6m. Juga kepada rakan 9m.

MCMC tak bagi 9w tx di CW..kalau bagi..dah lama kami belajar untuk menggunakannya dan bukan untuk ambil periksa semata mata....

72..de 9w2di

Monday, October 17, 2011

SOTA dan 9w

Lama tak eyeball? Lama tak dgr dalam repeater. Lama tak dgr suara.

Inilah beberapa kata2 yang kita sering dgr dikalangan 9w apabila lama tak jumpa.

Jarang kita dgr, lama tak DX, lama tak SOTA, lama tak IOTA....
Bolehkah sedikit masa nanti kita ubah pertanyaan kita?

Sebenarnya banyak ilmu HAM ini yang perlu kita terokai. Kalau kita lihat ilmu yang banyak ingin dipelajari sekarang ilmu buat repeater. Sebab tu tak heran berlambak repeater. Sampai repeater ronda kampung pun ada. Bagus, bukan tak bagus, tapi cukup cukuplah.

Banyak lagi nak kena timba nih....sebab balik2 gaduh. Repeater rosak la, tak bagi dana repair la.....tup tup timbul 40k. Haa!!!

Salah satunya SOTA(Summit On The Air). Semasa saya mula mendapat lesen dulu, saya pun tak tau apa menatang ini SOTA. Tapi saya banyak dapat info dari sugardelta pada masa itu berkaitan SOTA.

Nak kata HAM Malaysia SOTA...memang dah nak masuk 12 tahun tak pernah saya dgr. Dari 9m? Lagi tak dgr. Yang dok dgr QRM...heheh.....

SOTA nie mudah ja. Bawa radio dengan bekalan bateri. Antenna yang mudah. Lepas tu cari bukit atau gunung, lepas tu TX. Anda sebagai station akan menjadi rebutan station chaser yang lain. Mudah kan? HF ka? VHF dan UHF pun boleh. Tak semestinya HF.

Jadi boleh la kita jadikan aktiviti tahunan. Persatuan, keluar award. Nie tak..kita nak kutip duit repeater. Asyik asyik eyeball nihh...cuba la sekali buat.

Pak din dah buat ka? Saya pernah buat masa saya dalam 113dev dulu. Tapi tak official la.

Ubahlah aktiviti kita. Jadikan ia lebih menarik. Bila ada aktiviti ini maka kurangla aktiviti nak kata kat orang. Banyak bercakap akan banyak kita buat salah. Sebab tu Nabi berpesan, kalau tak mau banyak buat salah, diam.

72..de 9w2di

Sunday, October 9, 2011

QRP Skill

Kongsi gembira bersama

D07DU qsl card
Siapa kenal 9w2sbl? Kalau tak silap aku beliau baru ja dapat lesen.

Aku kenali dia sewaktu dia belum ada lesen. Tapi aku heran, dia selalu sms aku tanya pasal hf.

Macam mana orang yang belum ada lesen dah berminat sangat dalam HF.

Rupanya beliau mengikuti blog aku nih. Mungkin terpaut dengan QRP nih beliau berusaha dalam RAE dan akhirnya berjaya.





Beliau bermula dengan mengikuti beberapa siri JOTA yang berlangsung dan banyak pengalaman yang beliau timba dari sana. Aku melihat beliau pada masa itu selalu "usung" radio vhf. Tapi sapa sangka, usung vhf tapi jiwa HF.

Mungkin rezekinya, ada orang nak jual FT817nd. Aku dgr beliau terus ke Ipoh untuk mendapatkan radio itu. Memang gila radio namanya. Hehhehe....

Akhirnya hari ini, aku terima sms dari beliau mengatakan ada QSL card dari D07D. Aku tumpang gembira. Pelopor SSB ini tak jemu walaupun sedikit tapi berbaloi. Untuk menempuh propagasi yang tidak menentu ini, 9w2sbl masih bertahan dan terus meningkat. Kerja biasa ja, bukan cikgu bukan lawyer. Tak pandai CW tapi ada mulut boleh SSB. Dpt juga qsl card........macam orang lain.

Tahniah own 9w2sbl



72 de..9w2di

Saturday, October 8, 2011

7 bolong bolong dalam kenangan

Salam,


Kalau disebut ja 7 bolong bolong sekarang nih, saya akan tersenyum sendirian. Saya akan terkenang wajah wajah yang selalu bercerita dan berkongsi pengalaman mereka di 7 bolong bolong.

Kisah zaman "melanun" ini bukan satu kisah biasa. Ia kisah sahabat dan perjuangan rakan2 yang mempunyai keupayaan fasiliti tapi kurang dari aspek untuk mengambil lesen A yang hebat dicakerawala ini, kata seorang rakan berseloroh.

Kumpulan ini boleh dikatakan suatu ketika dulu aktif dengan mencari radio terpakai di kedai "botol". Dapat 3 biji..punggah punggah boleh laa dpt satu biji. Balik..terus buat antenna dipole ..terus sembang di 7 bolong bolong.

Memang nampak aktiviti ini melanggar undang undang. Kerana 7 mhz~7.2mhz diperuntukkan untuk Amateur.

Namun apa yang ingin saya perkatakan...sejauh mana pelopor di 7 bolong bolong ini mengganggu keselamatan negara? Kalau dah minat...bagi saja..kan senang.

Selama 12 tahun dulu, apa yang saya perhatikan, minat mendalam golongan ini tak pernah pudar. Cara dan kaedah pembangunan station dan antenna kadang tu lebih baik dari golongan Amateur Radio.

Apa kan daya..orang kampung..orang ulu..orang kolot...tak pandai berbahasa inggeris dan tak tahu CW. Tapi ada minat..ada kesungguhan....


Arwah Zuri (Sone). Salah seorang pelopor 7 bolong bolong

Terkenang wajah sahabat karib aku, sone. Arwah seorang yang bersungguh sungguh dalam HF terutama 7 bolong bolong.

Selepas kematian beliau, aku terdengar radio yang miliknya kini tidak diberikan kepada sesiapa. Arwah meninggalkan amanat agar disimpan dan biar anak2 beliau tahu apa hobi ayah mereka dahulu.

Tersentuh kan? Seorang yang tak pandai dan taraf orang yang biasa saja, namun minat dan azamnya amat boleh diberangsankan.
Perkembangan HAM di Malaysia terutama HF sekarang amat memberangsangkan. Pelopor di 10 meter pun dah meningkat. Tapi ini untuk yang masih ketagihkan DXCC. Bagi saya, walaupun tak la sampai 30 tahun main radio ini, rasanya dah cukup untuk menguji setiap keupayaan amateur radio. Saya dah cuba pelbagai dan cara untuk berkomunikasi dan kepuasan telah saya perolehi terutama di QRP.

Tibalah masanya untuk saya berkongsi bersama rakan2 HAM. Dimana? Di blog ja kot. Kalau ada band macam 7 mhz ka..syok gak kalau leh berkongsi. Angan angan.....

Kepada arwah 9w2eb, 9w2klm, 9w2ax dan 9w2xop...anda semua di hati saya. mungkin satu hari nanti terbuka MCMC untuk memberi 7 mhz kepada 9w.....biarlah niat anda yang tak kesampaian ini disampaikan oleh pemegang 9w yang lain...

72..de 9w2di