Global HF (Ionospheric Map)


Sunday, January 16, 2011

Tak sia sia hobi nih.





[starttext]
 Apa kisahnya? Dah 10 tahun aku berkecimpung dengan broadband nih semenjak diperkenalkan TM.

Dulu banyak main dengan copper streamyx atau copper split boradband system.

Kita dah biasa dengan GSM broadband 3G dan wifi broadbang 4G.

Tapi yang nih beza sikit. Selain GSM ia juga support UHF. Wahh..teruja la aku nih.

Frequensi? 450mhz. Lantas terus aku teringat DSTAR. Owhhh..betullah seperti apa yang aku baca. DSTAR dan EVDO ini satu konsep yang sama. MCMC beri kepada TM sama seperti yang diberi kepada HAM. Cuma kita bayar duit lesen ja.

Aku terfikir. Agak rugi kerana masih selama ini belum ada lagi repeater digital dan broadband yang sememangnya akan memberi manafaat kepada kita semua.

Aku tengok antenna. 6 element untuk UHF dengan kuasa 100watts. Uiksss..kecik tapi power. Ringan gila tu. Aku masih belum test untuk TX ngan radio kita. Nanti la try.

Masa aku pasang antenna tu..dalam hati.."tak sia aku minat dalam wave communication nih". Tak rugi dan sia sia mak dan ayah benarkan aku minat dalam hobi ini.

Coax..50 ohm. Aduhh..best gila aku. Modem..Vertex Wireless. Salah satu anak syarikat yaesu. Aduhh...memang syok. Radio kita dibawah keluaran vertex standrad.

Jadi apa apa pun..aku sekarang dah bergerak ke semua pedalam. Mencari signal untuk broadband. Signal yang aku cari sama seperti dalam HAM. Phone signal.

72..de 9w2di
 [endtext]

8 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

bang di...kat rumah saya pun ada pakai EVDO nih tapi guna modem EC506 Huawei lah...dah 1 tahun setengah pakai....adakalanya ada gangguan juga...speed leh pi setakat 900kb jugaklah kalau 4 bar...buat masa la...tiga bar lah dan menggunakan BTS TM Bukit Palong Baling...modem tu TM bagi free ka bang di...satu lagi antenna 450mhz nih kepalanya soketnya tak sama dengan radio ham langsung lah....antenna tu leh homebrew kot...sana memang tak da kabel dah ka bang di..disebat penyamun juga ka

Anonymous said...

modem nih ada masalah tak dengan networking NAT...didapati kesukaran menggunakan Echolink sekiranya menggunakan EVDO..kena set proxy baru leh guna

9w2di said...

EC 506 Huawei. Kalau 4 bar tu kira dah ok. Cuma bandwidth ja. Speed situ subtend ke Jerai.

Antenna tak kalut. Guna yang 2 meter boleh. Vertical pun ok. Cuma connector ja. Sebab ec506 guna kepada yaesu.

Socket tu ada kat 9w2usf. Anda boleh tanya dia.

Saya tak qsl pasal echolink. Sebab memang saya tak pernah guna. Tapi anda harus ingat ec506 ada lan filtering. Anda kena disable beberapa setting firewall yang dia datang asal.

BOYT 10 said...

bang..saya ada guna modem huawei ec 506..tapi dapat 3 bar jela...external atenna untuk modem yang terbaru ni boleh x digunakan untuk untuk modem huawei ec 506.ingat nak beli atenna la...

9w2di said...

salam boyt

anda kat mana nih? modem tu beli ka atau package with modem?

Bagi phone number

BOYT 10 said...

w.salam..saya ddk dkt baling kedah,modem tu beli Rm600 dan bulanan rm 60 dari tm ...ada x atenna murah bawah RM 100 utk modem huawei ec 506,sebelum ni ingat nak buat sendiri atenna tapi x tahu kat mana jual connector,kat mana ad jual connector utk modem ec 506 klu boleh dekat kawasan kedah?

9w2di said...

OK..

Pakai antenna 2 meter pun boleh. Sebab dia tx pun dalam miliwatts ja. no effect. Saya pernah try slimjim. dari 3 bar naik kadang tu sampai 5 bar. memang laju dan beza dari default antenna dia.

Kalau nak connector dari pl259 ke huawei nya modem boleh dapatkan daripada 9w2usf di alor setar.

Anda ambik qsl info saya nih 0133681931. Nanti leh kita sembang