Global HF (Ionospheric Map)

Saturday, November 21, 2009

Apa gunanya menjadi orang lama...

Nak jadi orang lama memang kena memberi manafaat. Kalau tak jangan dipanggil orang lama. Jika boleh orang lama kena membimbing dalam keadaan sedia ada atau kehadapan.

Fokus saya adalah dlm keadaan sedia ada. Seperti dalam artikel yang lalu banyak saya nyatakan kesedihan saya berkaitan pendedahan 9w2..dalam HF. Terutama sebelah utara nih...

Kenapa cerita yang menarik menarik berkaitan HF ini jarang dan kadang tidak pernah kedengaran langsung dari orang orang lama? Dpt qso 12 watts hingga ke Eropah...qso dari Kuantan ke Pantai Merdeka guna handy...

Semua kisah kisah menarik ini mungkin tidak akan sampai selagi kita tak mulakannya. Saya boleh juga termasuk orang lama dalam 9w2...lain la kalau 9m2..lagi laa lama....

Cuba untuk menarik minat rakan 9w2..untuk berjinak dengan HF....namun keadaan sekarang kurang menggalakkan apabila propagasi tidak menguntungkan....macam mana nak cerita..

HAM selalunya suka kepada BAND yang "ada orang". Kalau sunyi sepi..mana depa mau...

Jadi untuk menjadi orang lama..anda perlu melihat keadaaan...bukan memaksa keadaan...keadaan sekarang seperti yang sedia ada perlu diperkukuhkan....

Kalau ilmu penuh didada..qsl kad bertambun dirumah...tak beri manafaat kepada rakan ..... buat apa anda berbangga menjadi HAM....

Sukar mencari seperti 9m2mz...walalupun tinggi ilmunya..tak pernah kedekut untuk berkongsi....waktu mula memuncak minat rakan 10 meter...pak long lah orang yang banyak membantu..terutama dalam homebrew antenna...

Sekarang ada rakan rakan dah progress...9w2rzl...anda akan sentiasa menjadi inspirasi rakan rakan 9w2..untuk teruskan minat dalam HF terutama 10 meter...yang lain?

Termasuk saya.....masih bertaktih untuk progress dan memberi tahu rakan rakan 9w2..bahawa hf atau 10 meter ini cukup seronok kalau "bersamanya"...

Marilah rakan rakan lamaku...jomlah kita sama sama kongsi dengan rakan rakan yang baru...pengalaman anda bukan boleh direkod dan ditayangkan semula....semua pengalaman anda boleh langsung diudara....

73

Friday, November 20, 2009

Update 20 Nov 2009

Hari nih jumaat menyaksikan flux dan peningkatan dalam SSN. Namun saya sempat ke tepi pantai pada petangnya di Kuala Sedaka berhampiran dengan Pulau Bunting. Tiada apa yang menarik. Minta 9w2rzl membuat dx tapi kedengaran dalam read. 2 ja. Tak pa lahh..mungkin bukan rezeki pada hari ini.

Apa apapun minat tetap diteruskan. Walaupun ada kedengaran rakan rakan berqso di 40 meter. Biarlahhh.....saya masih setia disini..

p/s : Flux 77 ssn 30
73

Wednesday, November 18, 2009

Flux 18 Nov 2009




















Nampaknya ada peningkatan dan kestabilan. Setakat ini flux adalah 77 0 SSN. Namun pada pemadangan ini cukup akan memberi kekuatan bagi kita terutama peminat setia 10 meter.

73

Sunday, November 15, 2009

Rig kesayangan dah dapat baju baru


Made in Japan

Jenama dia laa nihh


dah sarung

kemas dan selamat untuk dx....

Datang ja HAM..terus berenti..terus jual radio

Dalam sekitar tahun 1999. Pada tahun tersebut 100% lulus RAE. Ada orang kata tahun tu tahun nak bgi free. Bagi saya entah betul ke dak. Saya mengambil RAE atas permintaan sifu 9m2dz. Dia kata ada radio amatur. Kena ambik periksa. Mengaji la kami pun..dia yang tolong ajaq...pi periksa...lulusss...

Berbalik kepada tajuk asal. Kawan kawan CB masa tu banyak. lingkungan 60% sahaja yang ambik RAE. Yang lain tak mau pi..alasan..bahasa inggeris. Maklumla..semua soalan dalam BI.

Masih ingat antara panggilan atau gelaran dalam CB...sedaka2, jerai1, BL3, gurunjaya, 75, hujungpadang, 244, alpanine dan banyak lagi yang tak dapat catat kat sini.

Ingatan saya..sebelum RAE sekitar mula tahun 1998 yang rancak dalam jalur. Meriah. Dlm istilah kami "macam burung cak riuhnya".

Namun selepas RAE, masih juga saya ingat pada waktu petang saya membawa rig kenwood vhf (ketul belacan) untuk diceritakan kepada rakan CB. Dari raut wajahnya..memang suram. Ia mengambarkan seolah olah saya akan meninggalkan mereka dari jalur itu. Lalu saya pun bertanya, awat tak pi ambik RAE. Dengan senyum dia kata, kita tak pandai bahasa inggeris.

Selepas itu, kalau saya ke terataknya, saya tidak akan membawa rig lagi.

Masih terngiang dalam telinga beberapa suara yang pernah bersama.

Saya dapat rasakan, kadang kala tak semua rakan boleh ikut kita. Dengan kemampuannya. Tak semua yang mahu berkongsi.

Akibatnya...dari tahun ketahun..jalur itu semakin sepi...tapi sejak akhir2 ini saya ada monitor disana dan banyak orang baru. Orang lama cuma 3 orang yang saya masih kenal.

Jadi...kita semua yang majoriti dalam 9w2 nih....anda dah diberikan tauliah untuk upgrade....terutama di HF...gunakanlah....kami dulu hantar tak boleh lebih 10 watts....band plan...vhf dan uhf jaaa...

Kepada rakan lama saya yang tak pernah mengambil RAE, bagi saya mereka mungkin tidak akan mengambilnya...maklumlaa..orang kerja kampung....

Namun hingga kini kalau ada kelapangan, saya akan pergi melawat mereka..walaupun tiada shack dalam rumah...tapi antenna buyung masih terpacak dengan gagahnya. Dengan antenna ini..dengan kuasa 12watts..kami pernah berqso hingga ke Italy suatu ketika dulu......

1023...yayyaya...ober

Magnetogram (Saturday)



Comment on Message Board

Old sunspot 1029 is now rotating back into view and there is no sunspots visible as of yet. A new sunspot may be trying to form ahead of this region. Details are in the magnetogram image below.

Sindrom jemu main radio

Salam..

Sindrom ini telah lama "terkena" kepada kebanyakan rakan ham 9w2..terutama yang 9w2??..kenapa?

Antara feedback yang diterima adalah tak tahu nak sembang apa. Saya pun pernah kena dan masih mengalami sindrom ini.

Untuk mengatasinya..saya cuba memujuk diri untuk lebih seronok dengan radio iaitu dengan banyak xplorasi dalam HF. Jadi pengalaman yang lalu saya bawa kepada Amateur terutama dalam 10 meter. Banyak kena sabar juga memandangkan 10 meter nih tak buka lagi propagainya. Jadi topik yang dibawa dari HF nih bolehlah dikongsi dengan rakan di 2 meter terutamanya. So ada laa topik..

Topik teknikal mungkin tak semua orang mahir. Namun kita harus akur bahawa HAM adalah praktikal hobi. Bukan setakat tekan PTT dan cakap saja. Setiap hari haruslah ada eksperimantal yang berlaku. Jadi topik tak boring.

Dulu nih pakcik umoq 60 tahun masih lagi homebrew. Tapi sekarang agak kurang kedengaran berkaitan homebrew ini. Mungkin ramai yang berminat kormersial. Harus diingat, homebrew ini ada kepuasanya tersendiri. Sekurang kurangnya perkongsian boleh kita lakukan dan topik boleh dibawa semasa qso.

Mula tak nak tx..lepas tu dah mula tak nak rx....inilah sindrom yang pernah saya dan rakan rakan alami. Malah rakan2 yang lain sampai sekarang sindrom ini menjadi satu penyakit yang tak boleh diubat. Bukan merajuk...tapi dah tau nak qso atau nak mulakan dimana...

Adakah anda salah seorang darinya?

Wednesday, November 11, 2009

Masih rasionalkah cw?

Salam...

Sudah hampir 15 tahun main radio...dari harami sampai ke amateur. Bukan lanun pun..tapi jalur rakyat..tapi dah depa cop lanun nak buat camna.

CW...dulu ada pernah belajar sebab tahun tu 1999 mana ada broadband. Dail ja 1515 ngan apa ntah satu lagi tu jaring nyaa..

Jadi software tu kurang laa ada pendedahan. Pakat belajaq laa kot repeater pun ada, kot simplex pun ada. Sungguh tak dapat dilupakan buat tuan guru yang sentiasa nak ajaq pada masa tu dan ada juga orang dengki...isk iskk...

Jadi sekarang dah 2009 nak masuk 2010. Relevan lagi ka CW..katanya untuk kecemasan...leh hantaq 5 watts..lagi..yang tu jaa laa yang tauu..yang kelebihan lain...teraa bleh hantaq laju laju...yang tuu ja? 2 benda tu jaaa...

Saya dah kembali selama 6 tahun menyepi...sedih..dan kesian..ramai rakan 9w tak dapat pendedahan HF....mau tak nyaa..kalau buka mulut pasai HF..kena Cw..buka mulut jaa..CW....

Jadi yang dok upgrade tak mau nak ajaq depa nihh pasai apa....bagi pendedahan tentang HF....nie dakkk..kira nak pekoh kawan tu main CW...

Jadi sekarang nih ada laa yang paham sikit. Tapi kalau tanya orang lama pasai 10m atau 6 meter sampai ada yang kata..9w2 mana leh transmit...tu diaaa....

Ada lagi yang membawa ideologi "bagi payah orang" nih...nak main radio...ooo susah..nak ambik lesen..oo susah..nak main hf..oo susah..kena cakap mat saleh..kena cw..kena macam macam laaa...

So nak mudahkan cerita ...mansuhkanlah cw...depa kata "kami dulu susah nak ambik lesen 9m2..kena cw" sama juga dengan sebelum ada 9w2...dulu saya pun susah nak naik tingkatan 4..kena lulus SRP..la PMR boleh lompat walaupun faill..tak hingaq pun....

Relevan? Mcm mcm blog lama dah tulis bab ini...dah lama dipohon dan dicadangkan...negara dah maju...broadband akan cecah 50% pada tahun depan...amatur radio dok takat tu jaaaa...bagi la ramai yang pandai handle radio terutama HF....bagi la peluang kepada 9w2 untuk mengembangkan sayapnya dengan lebih jauh....bayaran lebih pun tak pa...sanggup bayaq ..dari bayaq ..tapi tak bercakap radio pun.

73