Global HF (Ionospheric Map)


Tuesday, February 15, 2011

Gangguan ribut matahari yang melampau.

Graf ribut matahari yang tinggi

Ionospheric image yang agak baik untuk upper band
Dalam 2 3 hari nih kepala rasa sangat sakit. Nak buat aktiviti outdoor pun kena banyak pikir dulu. Maklumla panas sangat dengan pembakaran jerami la dan sebagainya.

Dapat sms dari RDX ngan ESM yang mengatakan flare tinggi dan propagasi dok makin meningkat.

Betul jangkaan itu. Pada sebelah petang kelmarin kita dapat menerima station VK agak kuat dan lemah dari station EU yang lain.

Apa apa pun pada kadar flare dan ssn yang tinggi ini terutama pada gangguan yang agak tinggi ini pastinya kita akan menerima QRN yang kuat dari audio.

Jadi pada kadar ini kita kena pelan pelan kayuh dulu..hehe.

Sudah agak lama menyepi 10m ini dengan EU. Memang ini kita nantikan. Rasanya kita kena dah mula bersedia untuk menerima station dari EU.

Salam Maulidur Rasul dan selalu kita ingat sebarang perjuangan Nabi junjungan kita.

Petang ini memang dinanti memandangkan graf propagasi yang memang menarik untuk kita eksplorasi bersama.

72..de 9w2di

2 comments:

Anonymous said...

matahari dikatakan akan lebih aktif propusion nuclear lagi pada bulan Jun nanti...mungkin sebelum tu...kena buat banyak preparation...mungkin kali ni mungkin leh darurat nanti.....info...Palomar Amatuer Radio Club...bang bang din kata...mungkin tahun depan setiap rumah akan kena pasang asbestos nanti

Anonymous said...

mungkin tahun depan ramai rakan kena cabut coax kalau tak berqso...terutama yang tower agak tinggi atau antenna yang agak besar...hehehe