Monday, November 25, 2013
Kembali ber QRP di penghujung 2013
Salam,
Masih nak mencuba cabaran dan dugaan. Dengan kadar SWR tinggi saya masih mencuba. Kali ini nasib baik. Station nih dah cuba tapi tak mau lekat. Hari tu nasib baik. Degan 1.5 SWR dan kadar 3 watts power keluaq, boleh dpat gak.
So nect challenge. Kita boh antenna dalam tanah plak...hahah
de 9w2di
Saturday, November 23, 2013
HAM spirit
Salam,
Kalau nak banding HAM sekitar 90an dengan tahun 2000 keatas ini memang agak ketara. Kalau dalam aspek penggunaan repeater memang tak dak beza. Tapi semangat yang ingin saya ketengahkan kat sini adalah semangat untuk mempertingkatkan ilmu pembangunan antenna dan lain lain. Bak kat tu penguasaan teknikal HAM sepenuhnya.
Dahulunya kita lihat ramai yang berlumba lumba mencari tok guru untuk mempertingkatkan keupayaan antenna dan sebaginya. Namun sekarang dah mudah. Tok RM jadi penyelesaian.
Paku dulang paku serpih. Kata orang saya yang lebih. Tak dapat dinafikan apabila suasana berlumba lumba ini sudah kian pupus dalam arena HAM kini tertutama kepada pemilik lesen kelas B. Apa nak dilumbakan. Semua propagasi sudah ada didepan mata. Kalau di band VHF jangan cakap la. Dalam bilik dah boleh tx.
Susah? Kalau kita susah kita akan lebih tahu nilai sesuatu benda itu. Untuk menceburi bidang HAM seketika dulu amat susah. Duit, ilmu, radio dan mcm lagi. Namun sekarang sudah macam suis. Tekan ja dah nyala. Jadi tak hairan kalau saya kata kesusahan ini mengajar erti keseronokan.
Selepas WRC yang lalu perjuangan 9w untuk ke 40 meter dah macam terkubur. Nampak nya ada harapan baru 2014 nanti. Penampakan HAM spirit bagi 9w rasanya dah mula ternampak. Saya yakin dan pasti. Kalau perkara ini berlaku, sikap berlumba lumba ini akan "menggila" semula.
Mudah untuk dikata tapi susah untuk dilaksana. Kadang rasa kecewa memberi satu kekuatan demi kekuatan untuk kita meneruskan perjuangan ini. Dalam post saya yang lalu pastinya perjuangan ini masih bersinar lagi.
72 de 9w2di
Kalau nak banding HAM sekitar 90an dengan tahun 2000 keatas ini memang agak ketara. Kalau dalam aspek penggunaan repeater memang tak dak beza. Tapi semangat yang ingin saya ketengahkan kat sini adalah semangat untuk mempertingkatkan ilmu pembangunan antenna dan lain lain. Bak kat tu penguasaan teknikal HAM sepenuhnya.
Dahulunya kita lihat ramai yang berlumba lumba mencari tok guru untuk mempertingkatkan keupayaan antenna dan sebaginya. Namun sekarang dah mudah. Tok RM jadi penyelesaian.
Paku dulang paku serpih. Kata orang saya yang lebih. Tak dapat dinafikan apabila suasana berlumba lumba ini sudah kian pupus dalam arena HAM kini tertutama kepada pemilik lesen kelas B. Apa nak dilumbakan. Semua propagasi sudah ada didepan mata. Kalau di band VHF jangan cakap la. Dalam bilik dah boleh tx.
Susah? Kalau kita susah kita akan lebih tahu nilai sesuatu benda itu. Untuk menceburi bidang HAM seketika dulu amat susah. Duit, ilmu, radio dan mcm lagi. Namun sekarang sudah macam suis. Tekan ja dah nyala. Jadi tak hairan kalau saya kata kesusahan ini mengajar erti keseronokan.
Selepas WRC yang lalu perjuangan 9w untuk ke 40 meter dah macam terkubur. Nampak nya ada harapan baru 2014 nanti. Penampakan HAM spirit bagi 9w rasanya dah mula ternampak. Saya yakin dan pasti. Kalau perkara ini berlaku, sikap berlumba lumba ini akan "menggila" semula.
Mudah untuk dikata tapi susah untuk dilaksana. Kadang rasa kecewa memberi satu kekuatan demi kekuatan untuk kita meneruskan perjuangan ini. Dalam post saya yang lalu pastinya perjuangan ini masih bersinar lagi.
72 de 9w2di
Friday, September 28, 2012
Makin lama makin segan
Salam,
Umur dah nak masuk 40 tahun. Mai umur nih dah nampak segan mai dah. Terutama nak experiment dan apa2 yang berkaitan. Kelemahan? Masa awal2 setup dulu tak pikiaq.
Saya mula pindah dirumah baru ni tahun 2009. Buat antenna atas bumbung dan tak buat tower pun. Akibatnya selepas antenna kena kilat pada awal 2011, saya tak naik perbaik pun.
Satu hari cuba naik tapi kepala dah rasa pening. Haa kan....dulu masa setup ni tak pikir masalah nih.
So baru terpikir nak naikkan tower setelah pertimbangan ngan XYL kalau rumah nak renovate nanti kot2 ganggu ngan tower.
Ada tower mudah. Nak naik turun pasang tak kacau. Tak susah macam naik bumbung.
Jadi ingatlah. Kepada yang baru naik setup, elok buat siap siap tower. Kalau bumbung pun, buat siap2 tangga yang mudah untuk naik. Bila dah jadi macam saya nih, penyegan dah nak naik. Nak kena minta tolong tenaga muda. Adik2 la.
Owh ya..dah nak masuk 2 tahun antenna putus 2 nih saya pakai, semalam dapat gak Italy...
Insyaallah akan dibaiki dalam masa terdekat. Kalau ada rezeki nak naik satu tower.
Umur dah nak masuk 40 tahun. Mai umur nih dah nampak segan mai dah. Terutama nak experiment dan apa2 yang berkaitan. Kelemahan? Masa awal2 setup dulu tak pikiaq.
Saya mula pindah dirumah baru ni tahun 2009. Buat antenna atas bumbung dan tak buat tower pun. Akibatnya selepas antenna kena kilat pada awal 2011, saya tak naik perbaik pun.
Satu hari cuba naik tapi kepala dah rasa pening. Haa kan....dulu masa setup ni tak pikir masalah nih.
So baru terpikir nak naikkan tower setelah pertimbangan ngan XYL kalau rumah nak renovate nanti kot2 ganggu ngan tower.
Ada tower mudah. Nak naik turun pasang tak kacau. Tak susah macam naik bumbung.
Jadi ingatlah. Kepada yang baru naik setup, elok buat siap siap tower. Kalau bumbung pun, buat siap2 tangga yang mudah untuk naik. Bila dah jadi macam saya nih, penyegan dah nak naik. Nak kena minta tolong tenaga muda. Adik2 la.
Owh ya..dah nak masuk 2 tahun antenna putus 2 nih saya pakai, semalam dapat gak Italy...
Insyaallah akan dibaiki dalam masa terdekat. Kalau ada rezeki nak naik satu tower.
Subscribe to:
Posts (Atom)