[starttext]
Salam bulan ramadhan.
Lama tak berkarya..hehe..agak sibuk dengan kerja dan hobi baru yang bagi saya amat enjoy. Tak ada dengki mendengki, race...kita lihat sapa yang laju. Yang lambat kena tinggai.
Terpanggil untuk aktif semula dalam HF apabila 9m4chf telah diperkenankan oleh MCMC untuk keudara.
Terima kasih atas usaha yang berterusan rakan2 9w terutama dan Pak Long selaku penyokong untuk menambah dan menarik minat yang lebih kepada perkembangan HF ini.
Aktiviti awal berlangsung kelmarin di Pokok Sena. Memang best lokasinya. Band pun open jap lepas buka posa.
Mungkin dengan adanya callsign ini rasanya rakan 9w akan boleh bergerak jauh untuk aktiviti luaran seperti SOTA, IOTA dan Dxing yang lain. Inilah harapan saya dan rakan seperjuangan HF yang terdahulu.
Dahulu akibat terlalu sibuk dengan Repeater dan Persatuan, kami alpa. Terus tinggalkan HF yang sebenarnya mempunya nilai yang tersendiri. Namun apakan daya, batasan band yang terhad telah menghalang kami untuk lebih jauh lagi.
Tiada yang mahu untuk majukan lagi HF. Pada masa itu kajian untuk bangunkan repeater VHF bagaikan cendawan tumbuh lepas hujan.
Cenderung 9m4chf bersama rakan 9w sekali lagi akan membuka mata kepada rakan yang baru nak berjinak dengan Amateur Radio. Andaian penglibatan HAM semata mata cakap kosong diudara akan kita lupuskan.
Bulan baik ini juga ada berlaku perkara yang kurang senang bagi saya dan rakan apabila komen nak menjahanam 9m4chf turut berkumandang. Namun apa boleh buat. Sikap kalau tak nak ubah...biarlah bawa sampai mati.
Ketemu kita dilain lembaran bersama 9m4chf. Selamat berpuasa dan maaf zahir batin. Insyaallah, saya akan kembali lagi berkarya dalam episod QRP bersama 9m4chf.
72..de 9w2di
[endtext]
Sunday, August 14, 2011
Sunday, May 22, 2011
Muka baru blog saya pada 2011
http://www.youtube.com/watch?v=34Rcd12Y5Qc
[starttext]
Lama saya tak update blog saya nih. Bukan tak dak bahan. Tapi kurang video nak upload. Yer la..bukan tak tahu..setiap apa yang kita buat kena ada bentuk visual yang boleh dipaparkan. Agar lebih menarik dan tertarik.
Buat semenjak 2 nih..agak kurang aktiviti HAM saya kerana lebih kepada RC drift lak. Bukan apa...nak kurangkan rasa meluat kepada beberapa kejadian dalam HAM nih.
Terima kasih blogspot kerana dah update kepada beberapa future yang terbaru. Terbaik untuk masa kini. Untuk makluman kepada pelawat semua...blog saya akan lebih kepada bentuk visual. Jadi sebab tu template dah berubah. Terima kasih kepada semua yang telah menyokong blog saya selama ini.
Jadi tunggu untuk bahan bahan visual yang menarik Insyaallah akan saya hidangkan kepada anda semua.
72..de 9w2di
[endtext]
[starttext]
Lama saya tak update blog saya nih. Bukan tak dak bahan. Tapi kurang video nak upload. Yer la..bukan tak tahu..setiap apa yang kita buat kena ada bentuk visual yang boleh dipaparkan. Agar lebih menarik dan tertarik.
Buat semenjak 2 nih..agak kurang aktiviti HAM saya kerana lebih kepada RC drift lak. Bukan apa...nak kurangkan rasa meluat kepada beberapa kejadian dalam HAM nih.
Terima kasih blogspot kerana dah update kepada beberapa future yang terbaru. Terbaik untuk masa kini. Untuk makluman kepada pelawat semua...blog saya akan lebih kepada bentuk visual. Jadi sebab tu template dah berubah. Terima kasih kepada semua yang telah menyokong blog saya selama ini.
Jadi tunggu untuk bahan bahan visual yang menarik Insyaallah akan saya hidangkan kepada anda semua.
72..de 9w2di
[endtext]
Saturday, May 21, 2011
10meter delta loop strike by lightning
http://www.youtube.com/watch?v=QtUITXycre0
[starttext]
Jadi dah lama. Cuma sekarang ja publish kot youtube. Ajaib sungguh antenna nih. Walaupun putus namun dengan bantuan tuner nampaknya ia masih boleh bekerja di 10m dan 11m.
Mungkin apabila ia putus ini, ia telah menjadi dipole? Entahlah...
Alhamdulillah semasa kejadian saya telah mencabut connector. Memang kuat static kilat ini. Memang kita perlu senantiasa berhati hati. Rajin rajin laa cabut connector lepas guna.
72...de 9w2di
[endtext]
[starttext]
Jadi dah lama. Cuma sekarang ja publish kot youtube. Ajaib sungguh antenna nih. Walaupun putus namun dengan bantuan tuner nampaknya ia masih boleh bekerja di 10m dan 11m.
Mungkin apabila ia putus ini, ia telah menjadi dipole? Entahlah...
Alhamdulillah semasa kejadian saya telah mencabut connector. Memang kuat static kilat ini. Memang kita perlu senantiasa berhati hati. Rajin rajin laa cabut connector lepas guna.
72...de 9w2di
[endtext]
Subscribe to:
Posts (Atom)