Global HF (Ionospheric Map)


Sunday, October 3, 2010

Terbukti bodohnya membeli FT817

Salam,

Sekarang ada beberapa station 9w yang "berani" melangkah ke QRP telah mencuba untuk membuktikan bahawa ia adalah langkah yang berbaloi dengan cara dan kaedah untuk HF. Bukannya untuk berlawan sapa paling kuat tapi nak mencuba dan nak membuktikan keupayaannya pada barefoot 5watts ke bawah.

Bagi menangkis beberapa fahaman yang telah memberi gambaran yang "seram" tentang FT817 ini, kita telah mencuba pelbagai cara dan kaedah termasuk portable QRP dan mobile QRP. Selain menurunkan pada kadar yang paling rendah 0.5watts dan 0.3watts untuk internal battery.

Jadi sekali lagi ungkapan "tak berapa cerdik depa beli FT817", adakah boleh kita terima oleh akal yang boleh mencapai tahap dewa seorang programmer komputer?

Kisah hari ini tiba2 masa nak balik dari cangkulan, cangkulan? boleh guna ka? salah laa pulak..sop nohh...try la dengan station dari Jepun yang signal dia sudah menjangkau 60db kadang kala tu. Pada kadar QSB. Bermula dengan saya dan kemudian 9w2usf. Mana QRP station lain..sat...depa dok standby nak take off nihh....

Akhirnya FT817 "bodoh" kami ini dapat bekerja dengan JG3MBL....alhamdulillah..semua berjalan dengan lancar dari mobile antenna hingga ke delta loop 2.5 watts. Sebangang bangang FT817 ini dapat juga tercatit dalam log phone qso hari nih. Phone jaa lahh CW tak leh...kami MCMC tak bagi J2A...






72..de 9w2di

Friday, October 1, 2010

Amboii..kasar nampak

Salam,

Sorang rakan lama sms dan bertanyakan kepada saya ..repond kepada posting sebelum ini. Kenapa ayat kasar nih? Saya jawab "biar kasar didepan jangan lembut didepan tapi tikam kita dari belakang"..dia tanya lagi..sapa? Saya kata..carilah laman web mana yang sekarang nih dok rancak langsung kondem terutama 9w2.

Inilah akibat ego mengatasi sifat rendah diri. Semua orang buat ..semua salah. Main CB salah, tak tahu CW ibarat CB,  SOP salah, SUP salah, tak pi CW salah (bukan HAM), tak mau cakap ngan 9w2 kalau tak tau CW...qrp salah...beli radio qrp salah (9w2 bodoh sebab beli).....10m meter band sampah....SDR kondem (tak heran laa bagi dia)..terbaru pasal beli radio HF....semua yang 9w2 buat salah...sapa tak marah...sapa tak geram...

Mula dulu saya ingat tak dak laa cerita2 camni dah di era 20an nih...rupa rupanya..meleset tanggapan saya...

SAYA HANYA MELUAHKAN DENGAN KATA KATA SAYA DI BLOG, 9M2 KATA MACAM2 DENGAN SINDIRIAN DI WEB DAN 40M BAGAIMANA PULA?

Jadi itulah asal ceritanya. Untuk hari ini selepas hati rasa cukup sedih dengan kisah ini..tiba tiba pada belah petang 9w2usf, 9w2icq telah berkumandang untuk mencuba QRP bersama station BH7OZG.

Terubat juga bila 9w2usf buat pertama kali Mobile QRP telah berjaya mendapat station tersebut. Alhamdulillah tunggu punya tunggu..giliran saya pulak..Telescopic QRP 1 watts. So...tengok la video...bukan nak bangga..tapi nak kongsi...anda nak try..memang best kerana ia memang munasabah...








72 ..de 9w2di

No 40m for 9w2.....

Salam,

Masih anda ingat tetang draf MCMC berkaitan plan spektrum terutama untuk 9w2? Apa keputusanya?

Secara tak rasmi dan boleh dikatakan rasmi ..pulak..kalau rasmi mesti ada bertulis kan..kalau tak rasmi biasa laaa..dari mulut ke mulut..dengan alasan memang tak diberikan sebab sebab yang tertentu. Antaranya..kerana tiada sokongan daripada 9m2..pelik...jadi sebab tu saya tak nak bincang sangat sini...

Apa yang ingin saya katakan "KEBULUR SANGAT KA 9W2 KEPADA 40M?" Sampai ada yang sanggup mengatakan 9w2 beli radio HF pasal 40m. Bodoh gila dia nihhh. Anda selidik dulu kalau nak mengeluarkan sebarang kenyataan. Ramai yang beli radio dan ramai yang beli DELTA LOOP 10m single element nih. Mana statement tu?

Lepas tu ada pula suara suara sumbang 9m2 nih mengatakan "memang tak dak harapan laa 9w2 ke 40m". Mak aihhh sedap mulut..nak pelemah semangat orang. Ini ka cara didikan guru anda kepada anda. Inikah cara anda dalam hobi radio nihhh. Sia sia ilmu anda selama ini kalau begini caranya anda dalam HAM.

Heran sungguh saya dengan puak puak nih. Apa tak kena 9w2 ke HF pun saya tak tau. Silap kat mana saya pun tak tau. Saya pun tak pernah menjanjikan kepada 9w2 yang baru berjinak dengan HF bahawa kita akan boleh ke 40m. Sebab kalau tak ke 40m pun tak pa..."depa" bukan mau sembang ngan kita. Kita tak tau CW....

Sekarang dah mula terbentuk puak puak nih. Sedih rasanya kan..main radio nak wujudkan fahaman yang boleh memisahkan antara 9m2 dan 9w2.

Posting yang lalu banyak telah saya ketengahkan berkaitan beberapa kejayaan 9w2 di 10m dengan QRP. Elloww broo....9w2 dah berjaya dah di HF.....tak bagi 40m pun tak pa buat masa la nie.

Entah laaa..Allah bagi ilmu komputer..dah salah guna...salah guna bukan setakat tengok laman porno jaaa..tapi kalau dok mengata dan dok kondem orang.....hang pikiaq laa sendiri.....pandai pandai sampai tahap master kalau minda masih kolot...hati masih busuk...lupakan sajalah....

Sekali lagi...kepada 9w2 semua..teruskan usaha...mantapkan DX anda.....kita akan usaha dari masa kesemasa..

72..de 9w2di