Global HF (Ionospheric Map)


Wednesday, August 4, 2010

Bolehkah SDR dgn FT817ND?












Salam. Credit to DK3PK. 12kHz IF Output ini boleh digunakan langsung kepada komputer atau laptop yang telah kita sediakan dengan SDR. Nampaknya mod ini agak menarik untuk di praktikkan. Bagaimana untuk transmit. Hmmm...masih gunakan manual sekiranya kita tidak sambungkan kepada cat cable. USB atau Serial.

Saya masih mencari bukti terutama dalam video untuk memberi gambaran jelas berkaitan mod ini. Menu?

Menu #26 (DIG MODE): USER-U
Menu #24 (DIG DISP): 0
Menu #27 (DIG SHIFT): -1480

Mungkin ini adalah projek akan datang. Banyak projek nak buat..heheh..tambah2 yang berkaitan ngan QRP nih. Almaklumlaa...nak dapatkan satu kepuasan yang setaraf dengan radio2 yang lain..buarpun dia kecik...

72..de 9w2di

Tuesday, August 3, 2010

SDR: Makin lama makin menarik

Aduhh..main dengan software memang best. Sebelum nih aku banyak ngan Linux Distro dan beberapa aplikasi PHP dan Mysql.

Mai pulak SDR..mak aih banyaknya software yang compatible ngan dia.

Hmm..FT2000? FT950? FTDX? IC746ProIII, anda sebut jaa..

Memang kecanggihan ini tidak dapat dielakkan. Apa pun, anda nilailah sendiri performance setiap software yang saya sebut nih. Softrock, powersdr, winrad, winradhd, SDRadio. SDRMaxIII..hmm tudiaaa....

Mula laa..rnd setiap kelapangan..hhee...beberapa komen dan pendekatan perlu akan dibincangkan kelak. SDR bukanlah sejenis hobi yang boleh dikatakan PLUG AND PLAY..heheh..ayat gerun nampak. Memang betul kata rakan saya. You need try and try. Hmmm..main ngan .Net nih yang aku paling nyampah. Tahu tahu saja laa..patch ngan OS ..kena ngam. Bulat lak naik fatal error...nyampah tuul....

Oh yaa..ada aplikasi SDR for JAVA..hmmm...UBUNTU ..wahh..best..nanti try naa..

Saksikan video nih sebagai sedikit panduan



73..de 9w2di

Sunday, August 1, 2010

"Pengecut", tahu CW tapi takut QRP?

Sembang sana sembang sini, andalah terhebat dalam CW. Anda memberi gambaran yang hebat berkaitan cw. Terutama apabila anda katakan bahawa, CW amat sesuai untuk sebarang kecemasan. Lebih lebih lagi apabila "stress code" diperlukan.

Dalam banyak sembang anda, anda meletakkan HAM tanpa CW adalah bukan HAM. Anda cuba mengelak apabila HAM berminat dengan QRP, anda katakan QRP untuk CW.

SEJAUH MANAKAH ANDA QRP DENGAN CW? BERAPA PALING RENDAH? BAND MANA YANG ANDA PERNAH KERJA?

Usaha menakut nakutkan rakan HAM baru untuk berminat dengan QRP adalah ibarat macam buli budak sekolah....

Usaha meletakkan QRP hanya untuk CW adalah usaha yang menampakkan bertapa pengecutnya anda untuk bekerja dalam phone di QRP. Saya cabar anda....

Jangan sembang QRP di 40m dan 20m. Jom sembang QRP di 10m dan 6m.

Sudah berapa lama anda dengan CW? Anda rasa hebat dengannya...tapi sedih kalau setakat hebat tanpa QRP. Berapa banyak homebrew QRP CW anda dah buat...jangan sembang disini....

Buktikan..dan naikkan dulu martabat QRP sebelum nak bercerita pasalnya. Gagal anda bukan kerana pemancar...tapi kerana diri anda sendiri.

Sifat busuk hati masih ada dalam diri anda. Daging yang hitam itu perlu dicuci sepenuhnya. Sempena bulan ramadhan yang bakal tiba nanti, banyakkan membaca al quran dan cari tafsir berkaitan kekuasaan Allah di alam semesta ini.

Menakut nakutkan terutama 9w2 dengan QRP ini telah berjaya menunjukkan kebodohan diri anda sendiri. Tanya pada diri..apakah sumbangan anda kepada generasi 9w2 dahulu dan kini.

Wassalam

72..de 9w2di

p/s : Artikel ini dikeluarkan kerana ada usaha untuk melemahkan semangat 9w2 berminat dalam HF terutama QRP.