Very happy to tell because after 10 years on Amateur, i ll try with my slim jim to trigger the Perlis repeater. Then the new and good ham in Perlis setup a new repeater located at Bukit Ngulang and move to Bukit Tunjung Perlis.
My working condition
FT817 : 0.3 watts
Antenna : 12 years old Slim Jim
Height of the antenna from ground : 15 feet
What can i say, there is the same antenna i am using when try and try to work on Perlis Repeater and also for the simplex.
Friday, April 9, 2010
Friday, April 2, 2010
Sebagai HAM, adakah aku ego?
Kisah sekitar 1999, aku mula menapak sebagai HAM setelah berhempas pulas dalam Sugar Delta mengkaji dan member komitmen sepenuhnya dalam hobi ini.
Sedaka 2 atau Pak Su Lin pada ketika itu, tahu yang aku lulus RAE. Sedihnya pada ketika itu ada khabar angin mengatakan RAE kami adalah RAE longkang. Longkang? Sapa kata? Nanti saya kisahkan tentang itu.
Wajah Sedaka 2 tak ceria sepertimana waktu kami sama sama di CB dulu setelah setiap kali aku bertandang ke rumahnya aku membawa set VHF ketul belacan...(kenwood). Bila aku perasan tentang itu, aku dah tak bawa rig kerumahnya. Sebaliknya aku mula operate radio dia untuk DX di 27.555.
Ku tanya kepada beliau, kenapa? Dia sepi berdiam diri. Aku sedar, dia tak nak aku jadi megah atau ego bila dah ada lesen ketika itu. Atas dasar kawan yang minat sama, walaupun aku dah berlesen, tak pernah bersuara tentang HAM bagi menjaga hati kawan.
Aku berhijrah balik ke SP pada sekitar 2000. Ramai kawan yang belum berlesen bertandang dan kami bercerita tentang hobi ini. Utk mengelak dari diri aku ego, apa salah mereka tak pernah ku tegur. Itu hak mereka. Akhirnya 33, 38, 244, 343, 21, dan 7000 semua dah dpt lesen.
2008 aku kembali dgn azam setelah kulihat dalam AA boleh guna 10m. Terus terusan mengkaji dan mengajak semua untuk berkongsi terutama dalam 10m. Bagi menjaga hati kawan juga, ada salah semasa beroperasi di 10m. Namun ini adalah proses pembelajaran.
Dalam artikel yang lalu, pernah ku katakan yang aku mempunyai pendirian. Dan tak pernah nak guna pendirian orang lain.
Sejak 2 menjak nih CW menjadi topik hangat hingga boleh memecahkan umat. Seperti yang pernah diakatakan, CW telah dijadikan macam macam agenda dan propaganda bagi sesetengah individu. "Bukan HAM kalau tak tahu CW". Ini telah menimbulkan satu kontraversi. Jadi, kalau dah dimulakan, terimalah akibatnya.
"9w2 pengamal ajaran sesat". Jangan marah kami balik kalau selepas pertuduhan anda ini 9w2 terus terusan memboikot anda.
Siapa yang mula dulu? Kenapa anda ikut orang yang suka timbulkan masalah dan jangan marahkan orang lain kalau anda terlibat sama.
"CB itu lanun" lontaran yang keras ini akan lebih memberi impak kepada anda.
Apa gunanya ego ini. Sekadar untuk dunia menumpang sementara. Kalau dah berumur tu, elok elok laa buat artikel tentang memantapkan diri untuk akhirat kelak. Anda mengundang marah orang, lepas tu kalau orang kata anda nak marah. Pelik dak?
72 de...9w2di
Sedaka 2 atau Pak Su Lin pada ketika itu, tahu yang aku lulus RAE. Sedihnya pada ketika itu ada khabar angin mengatakan RAE kami adalah RAE longkang. Longkang? Sapa kata? Nanti saya kisahkan tentang itu.
Wajah Sedaka 2 tak ceria sepertimana waktu kami sama sama di CB dulu setelah setiap kali aku bertandang ke rumahnya aku membawa set VHF ketul belacan...(kenwood). Bila aku perasan tentang itu, aku dah tak bawa rig kerumahnya. Sebaliknya aku mula operate radio dia untuk DX di 27.555.
Ku tanya kepada beliau, kenapa? Dia sepi berdiam diri. Aku sedar, dia tak nak aku jadi megah atau ego bila dah ada lesen ketika itu. Atas dasar kawan yang minat sama, walaupun aku dah berlesen, tak pernah bersuara tentang HAM bagi menjaga hati kawan.
Aku berhijrah balik ke SP pada sekitar 2000. Ramai kawan yang belum berlesen bertandang dan kami bercerita tentang hobi ini. Utk mengelak dari diri aku ego, apa salah mereka tak pernah ku tegur. Itu hak mereka. Akhirnya 33, 38, 244, 343, 21, dan 7000 semua dah dpt lesen.
2008 aku kembali dgn azam setelah kulihat dalam AA boleh guna 10m. Terus terusan mengkaji dan mengajak semua untuk berkongsi terutama dalam 10m. Bagi menjaga hati kawan juga, ada salah semasa beroperasi di 10m. Namun ini adalah proses pembelajaran.
Dalam artikel yang lalu, pernah ku katakan yang aku mempunyai pendirian. Dan tak pernah nak guna pendirian orang lain.
Sejak 2 menjak nih CW menjadi topik hangat hingga boleh memecahkan umat. Seperti yang pernah diakatakan, CW telah dijadikan macam macam agenda dan propaganda bagi sesetengah individu. "Bukan HAM kalau tak tahu CW". Ini telah menimbulkan satu kontraversi. Jadi, kalau dah dimulakan, terimalah akibatnya.
"9w2 pengamal ajaran sesat". Jangan marah kami balik kalau selepas pertuduhan anda ini 9w2 terus terusan memboikot anda.
Siapa yang mula dulu? Kenapa anda ikut orang yang suka timbulkan masalah dan jangan marahkan orang lain kalau anda terlibat sama.
"CB itu lanun" lontaran yang keras ini akan lebih memberi impak kepada anda.
Apa gunanya ego ini. Sekadar untuk dunia menumpang sementara. Kalau dah berumur tu, elok elok laa buat artikel tentang memantapkan diri untuk akhirat kelak. Anda mengundang marah orang, lepas tu kalau orang kata anda nak marah. Pelik dak?
72 de...9w2di
Thursday, April 1, 2010
23 Februari 2007 Amatur Radio Tanpa Morse Code?
Tercari cari juga bilakah perkara ini berlaku dan siapakah antaranya yang membuat cadangan serta memberi sokongan agar ia dapat direalisasikan.
Apa itu no-code international
Tidak-Kod International TM adalah sebuah organisasi yang didedikasikan untuk penghapusan kod Morse ujian keperluan sebagai prasyarat untuk setiap kelas lesen Amatur Radio. . Nci TM akan terus sebagai pertubuhan lobi selama pengujian Telegrafi manual ada.
Bila dibaca barulah saya paham apa tujuan organisasi ini. Apa yang saya lihat, keazaman mereka untuk merealisasikan sesuatu memang serius...jadi bolehkah kita lakukannya di Malaysia? Bagi saya dengan aluan Rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan, pastinya Dato' Seri Utama Dr. Rais bin Yatim tidak mahu rakyatnya ketinggalan.
Untuk butiran dengan mendalam organisasi ini sila layari http://nocode.org/
Mungkin ini boleh dijadikan rujukan.
72..9w2di
Subscribe to:
Posts (Atom)
