Global HF (Ionospheric Map)


Sunday, November 15, 2009

Magnetogram (Saturday)



Comment on Message Board

Old sunspot 1029 is now rotating back into view and there is no sunspots visible as of yet. A new sunspot may be trying to form ahead of this region. Details are in the magnetogram image below.

Sindrom jemu main radio

Salam..

Sindrom ini telah lama "terkena" kepada kebanyakan rakan ham 9w2..terutama yang 9w2??..kenapa?

Antara feedback yang diterima adalah tak tahu nak sembang apa. Saya pun pernah kena dan masih mengalami sindrom ini.

Untuk mengatasinya..saya cuba memujuk diri untuk lebih seronok dengan radio iaitu dengan banyak xplorasi dalam HF. Jadi pengalaman yang lalu saya bawa kepada Amateur terutama dalam 10 meter. Banyak kena sabar juga memandangkan 10 meter nih tak buka lagi propagainya. Jadi topik yang dibawa dari HF nih bolehlah dikongsi dengan rakan di 2 meter terutamanya. So ada laa topik..

Topik teknikal mungkin tak semua orang mahir. Namun kita harus akur bahawa HAM adalah praktikal hobi. Bukan setakat tekan PTT dan cakap saja. Setiap hari haruslah ada eksperimantal yang berlaku. Jadi topik tak boring.

Dulu nih pakcik umoq 60 tahun masih lagi homebrew. Tapi sekarang agak kurang kedengaran berkaitan homebrew ini. Mungkin ramai yang berminat kormersial. Harus diingat, homebrew ini ada kepuasanya tersendiri. Sekurang kurangnya perkongsian boleh kita lakukan dan topik boleh dibawa semasa qso.

Mula tak nak tx..lepas tu dah mula tak nak rx....inilah sindrom yang pernah saya dan rakan rakan alami. Malah rakan2 yang lain sampai sekarang sindrom ini menjadi satu penyakit yang tak boleh diubat. Bukan merajuk...tapi dah tau nak qso atau nak mulakan dimana...

Adakah anda salah seorang darinya?

Wednesday, November 11, 2009

Masih rasionalkah cw?

Salam...

Sudah hampir 15 tahun main radio...dari harami sampai ke amateur. Bukan lanun pun..tapi jalur rakyat..tapi dah depa cop lanun nak buat camna.

CW...dulu ada pernah belajar sebab tahun tu 1999 mana ada broadband. Dail ja 1515 ngan apa ntah satu lagi tu jaring nyaa..

Jadi software tu kurang laa ada pendedahan. Pakat belajaq laa kot repeater pun ada, kot simplex pun ada. Sungguh tak dapat dilupakan buat tuan guru yang sentiasa nak ajaq pada masa tu dan ada juga orang dengki...isk iskk...

Jadi sekarang dah 2009 nak masuk 2010. Relevan lagi ka CW..katanya untuk kecemasan...leh hantaq 5 watts..lagi..yang tu jaa laa yang tauu..yang kelebihan lain...teraa bleh hantaq laju laju...yang tuu ja? 2 benda tu jaaa...

Saya dah kembali selama 6 tahun menyepi...sedih..dan kesian..ramai rakan 9w tak dapat pendedahan HF....mau tak nyaa..kalau buka mulut pasai HF..kena Cw..buka mulut jaa..CW....

Jadi yang dok upgrade tak mau nak ajaq depa nihh pasai apa....bagi pendedahan tentang HF....nie dakkk..kira nak pekoh kawan tu main CW...

Jadi sekarang nih ada laa yang paham sikit. Tapi kalau tanya orang lama pasai 10m atau 6 meter sampai ada yang kata..9w2 mana leh transmit...tu diaaa....

Ada lagi yang membawa ideologi "bagi payah orang" nih...nak main radio...ooo susah..nak ambik lesen..oo susah..nak main hf..oo susah..kena cakap mat saleh..kena cw..kena macam macam laaa...

So nak mudahkan cerita ...mansuhkanlah cw...depa kata "kami dulu susah nak ambik lesen 9m2..kena cw" sama juga dengan sebelum ada 9w2...dulu saya pun susah nak naik tingkatan 4..kena lulus SRP..la PMR boleh lompat walaupun faill..tak hingaq pun....

Relevan? Mcm mcm blog lama dah tulis bab ini...dah lama dipohon dan dicadangkan...negara dah maju...broadband akan cecah 50% pada tahun depan...amatur radio dok takat tu jaaaa...bagi la ramai yang pandai handle radio terutama HF....bagi la peluang kepada 9w2 untuk mengembangkan sayapnya dengan lebih jauh....bayaran lebih pun tak pa...sanggup bayaq ..dari bayaq ..tapi tak bercakap radio pun.

73